Dags för Partille Cup – världens största handbollsfest

Om exakt en vecka inleds Partille Cup, världens största handbollsturnering med 22 500 deltagare från 43 länder i åldrarna 10 till 21. Sammanlagt deltar 1 185 lag i årets turnering – och tjejerna har aldrig varit så många som i år (56 procent av deltagarna).

Partille Cup pågår mellan 3 och 8 juli.

Sedan starten 1970 har vi sett nära en halv miljon deltagare från 96 länder på plats i Partille och Göteborg. Och ambitionen om att utvecklas och bli bättre, att skapa mervärde i form av kringaktiviteter och erbjudanden kopplade till deltagandet har hela tiden ökat. I dag är Partille Cup ett av de största, viktigaste och mest inkomstbringande arrangemangen för Göteborgs stad. Under en vecka är det Partille Cup som präglar gatulivet och utmärker det mesta som sker i de centrala delarna av staden.

Bland nyheterna och aktiviteterna märks:

Invigningen äger rum två gånger för att alla ska få plats
Det blir naturligtvis invigning inomhus också i år. Men nu kör vi The Opening Festival Ceremony två gånger (17.30 och 20.00 tisdagen den 4 juli). Alltför att så många som möjligt, inte minst de lokala lagen, ska få möjlighet att närvara. Som tidigare vågar vi lova att atmosfären och stämningen som skapas i Scandinavium är svår att slå – och i år blir det dubbelt oslagbart.

Succén fortsätter på Heden Arena
Den tillfälliga arenan som byggdes för Partille Cup för första gången i 2014, förfinades under 2015 och nådde nya nivåer under 2016 får naturligtvis ännu en ansiktslyftning 2017. Under veckan kommer spännande gruppspelsmatcher spelas på arenan som har plats för 7 000 åskådare. Nytt för i år är att läktarna mellan planerna, som tidigare endast fanns på plats under finalspelet, nu är permanenta under hela veckan och dessutom kryddas feststämningen med speakers och DJ:s, allt för att göra stämningen ännu hetare och ännu tätare.

Livestreamingen uppgraderas
Den spännande nyheten från i fjol för att öka intresset och göra det enklare att hänga med i vad som händer i Partille Cup, uppgraderas 2017. I år mer än dubblar vi antalet matcher som livesänds och når upp emot 500 sändningar. Vi sänder från åtta planer och vi har förbättrat kvaliteten avsevärt på alla områden.

Handball AID
I år kommer Handball AID återigen ha fokus på välgörenhet och att hjälpa utvecklingsländer att bygga upp sin handboll. Handball AID samlar in använt handbollsmaterial som bollar, skor och matchdräkter som skänks vidare till deltagande lag som har svårt att få tag på materialet på egen hand. I år kommer det också, precis som i fjol, pärlas armband som kommer säljas och hela intäkten skänks oavkortat till välgörande ändamål. Numera är också Nordstan med som en partner och avsändare till Handball AID.

Men naturligtvis är det ändå själva sporten handboll som är i fokus under veckan. Lagen anländer till Göteborg måndagen den 4 juli och cupen avslutas med finalerna på Heden Arena (7000 åskådare) lördag den 9 juli. Parallellt med Partille Cup löper dessutom European Open Championship där 16 av Europas bästa U17-lag gör upp om titeln. I fjol spelade kvinnliga juniorer turneringen, i år är det killarnas tur. Finalen i EOC äger rum i Scandinavium på fredag den 8 juli.

För frågor – kontakta:

Fredrik Andersson
Generalsekreterare
fredrik@partillecup.com

Tore Lund
Presschef
tore@yellowshark.se

• Bollsporter

Partille Cup är världens största och mest internationella yhandbollsturnerning för ungdomar och en av Sveriges största årligen återkommande evenemang. Turnerningen spelas varje sommar i Göteborg och runt 1200 lag från nära 50 nationer deltar. Arrangemanget slutar aldrig utvecklas och är så mycket mer än handboll. Tack vare våra sociala projekt lever Partille Cup året om och bidrar till att sprida handbollen internationellt.

Tore Lund

Presskontakt Presschef +46 708 795417