Lottat och klart i European Open Championship

I vintras blev det klart att Partille Cup står som arrangör för juniormästerskapet European Open Championship (EOC) under ytterligare fyra år. Turneringen alternerar mellan damer och herrar – och i år är det herrjuniorernas tur att göra upp om medaljerna.

– Det är ett stort erkännande för vår organisation att få förtroendet att arrangera ett mästerskap som detta år efter år, säger turneringsledare Fredrik Andersson.

Europeiska handbollförbundet har nu presenterat lottningen där de 22 lagen har delats in i fyra grupper. Gruppspelsmatcherna inleds måndagen den 1 juli och kommer att spelas i Lisebergshallen och Valhalla Sporthallar. Sverige spelar i en femlagsgrupp och inleder mot Tjeckien. Övriga lag i gruppen är Belgien, Polen och Holland. Motståndet ser överkomligt ut och allt annat än ett A-slutspel vore ett misslyckande för värdnationen.

Historiskt sett har de svenska herrjuniorerna lyckats bra och förhoppningsvis får vi se Sverige spela final i ett välfyllt Scandinavium fredagen den 5 juli, klockan 21.30.
– EOC är en populär turnering bland deltagarna i Partille Cup och finalen har tidigare lockat upp emot 6 000 åskådare. Går Sverige hela vägen blir det en härlig stämning i Scandinavium, säger Andersson.

Spelschemat och mer information om evenemanget finns på vår hemsida www.partillecup.com och hos Europeiska handbollförbundet på www.eurohandball.com.

Medaljörer tidigare mästerskap, herrjuniorer 19 år

• evenemang
  • scandinavium
  • lottning

Partille Cup är världens största och mest internationella handbollsturnerning för ungdomar och en av Sveriges största årligen återkommande evenemang. Turneringen spelas varje sommar i Göteborg och över 1 000 lag från 50 nationer deltar. Arrangemanget slutar aldrig utvecklas och är så mycket mer än handboll. Tack vare våra sociala projekt lever Partille Cup året om och bidrar till att sprida handbollen internationellt.

Tore Lund

Presskontakt Presschef +46 708 795417