10 gitarriff du måste lära dig innan du dör

Lördagen den 28 januari klockan 14-16 håller Partille Gymnasiums estetiska program masterclass för alla som vill. Temat för dagen är "10 gitarriff du måste lära dig innan du dör" och deltagarna kommer, förutom hands-on-instruktioner, få möjlighet att diskutera teknik och utrustning.

Meriterade lärare

Mattias Ia Eklundh är gitarrist, låtskrivare och sångare i bandet Freak Kitchen och ger även ut soloalbum under namnet Freak Guitar. Varje år sedan 17 år tillbaka arrangerar han dessutom Freak Guitar Camp – ett gitarrläger där deltagare från hela världen kommer till en scoutgård mitt ute i skogen för att öva gitarr intensivt under en veckas tid.

Niclas Engelin är gitarrist i hårdrocksbandet In Flames – ett av Sveriges största rockband som fått en rad utmärkelser genom åren. 2006 fick de regeringens exportpris för sina framgångar utomlands. Under 2017 gör de en Sverigeturné under tidig vår, och i sommar är de ett av huvudbanden på hårdrocksfestivalen Sweden Rock Festival.

Artistmentorer

Mattias Ia Eklundh är tillsammans med Lollo Gardtman (sång) och Pontus Engborg (trummor) även mentor för esteteleverna på Partille Gymnasium. Flera gånger per termin medverkar de i lektioner och repetitioner inför konserter – en direktkanal in i artistvärlden för eleverna.

Alla är välkomna

Den här gången är dock besöket inte exklusivt för Partille Gymnasiums elever. Alla är välkomna, stor som liten och proffs som amatör till fri entré och utan föranmälan.

– Jag vill verkligen uppmana alla som har någon typ av musikintresse att passa på att spendera en lördag i gitarrens tecken. Det här blir kul!, säger Fredrik Stenberg.