Översta raden från vänster: Cornelia Arvidsson, Per Skoog. Nedersta raden från vänster: Aron och Axel Qvarnström, Anna Nääv.

​Årets kultur- och idrottsstipendier tilldelade

På årets sista kommunfullmäktige den 12 december delades kommunens kultur- och idrottstipendier ut. De fyra stipendiaterna heter Per Skoog, Aron och Axel Qvarnström, Anna Nääv och Cornelia Arvidsson.

Medaljskörd och snabba framsteg belönas

Per Skoog som är friidrottstränare i Sävedalens AIK tilldelas ett av de två idrottstipendierna för klubbens stora framgångar det senaste året. Totalt kammade Skoogs trupp hem tolv medaljer inom medel- och långdistans.

Bröderna Aron och Axel Qvarnström uppmärksammades av Partille tidning tidigare år för deras rekordsnabba klättring inom rugbyn. På kort tid har tvillingarna från Paradiset tacklat sig in i juniorlandslaget och satsar nu helhjärtat på idrotten.

Kulturstipendierna till kämpaglöd och albumskapande

Årets kulturstipendier går till Anna Nääv och Cornelia Arvidsson. Anna Nääv har trots en svår olycka fortsatt att arbeta för att förvekliga sin dröm om att bli skådespelare. Idag studerar hon på teaterhögskolan i Luleå och är mer övertygad än någonsin om att hon gjort rätt yrkesval. Cornelia Arvidsson är musiker och sånglärare som snart blir albumaktuell artist där stipendiepengarna bidrar till färdigställandet av albumet och en kommande turné.

Samtliga stipendier delades ut av kultur- och fritidsförvaltningens chef Kristina Svensson på årets sista kommunfullmäktige som hölls i Partille kommunhus den 12 december. Du kan läsa mer om Partille kommuns olika priser och stipendier här.

Motiveringarna i sin helhet

Partille kommuns idrottsstipendier 2017:

Per Skoog

2017 tog hans aktiva grupp 12 medaljer av de totalt 102 som går att vinna på medel/långdistans på svenska seniormästerskap och blev därmed den mest medaljplockande gruppen på seniornivå i Sverige. Han är tränare i Sävedalens AIK och har varit det sen 2007. För att ytterligare kunna förkovra sig och spetsa till sig i sin tränarroll så tilldelas Per Skoog ett av idrottsstipendierna 2017.

Aron och Axel Qvarnström

De har gått från betyg E till A i idrott och har gjort en resa i raketfart inom sin idrott på bara tre år. Att spela rugby är idag en stor del av deras liv och under 2017 har de blivit uttagna till juniorlandslaget där de presterat mycket väl godkänt. För att kunna resa på träningsläger och utvecklas ytterligare inom rugbyn så tilldelas Axel och Aron Qvarnström ett av idrottsstipendierna 2017.

Partille kommuns kulturstipendier 2017:

Anna Nääv

Drömmen är att få göra röster hörda som inte hörs, berätta berättelser som inte får plats och få publiken att känna sig berörd. Hennes dröm var nära att gå i kras i maj förra året då hon råkade ut för en allvarlig olycka. Men med en fast beslutsamhet har hon arbetat sig tillbaka till sina studier på teaterhögskolan i Luleå och är än mer säker på att bli skådespelare är det rätta. Anna Nääv tilldelas ett av kulturstipendierna för sin vilja och kämpaglöd, att allt går trots motgångar i livet.

Cornelia Arvidsson

Denna musiker och sånglärare vill att vi lyssnar till rådet som vi har fått sedan urminnes tider, att det faktiskt är vägen som är målet. Hon är på väg att släppa ett nytt album och är starkt driven av en tro på människans rätt att uppleva sin kropp här och nu och att nå sin fulla kapacitet. För att kunna fortsätta utvecklas och komma ut på turné så tilldelas Cornelia Arvidsson ett av kulturstipendierna 2017.