Priset delades ut inofficiellt redan i fredags förra veckan eftersom Bella personligen inte kommer kunna närvara vid den officiella utdelningen den 29 maj. Från vänster: Kristina Svensson, förvaltningschef kultur- och fritidsförvaltningen, Bella Gul

Bella Gulldén får Partilles ambassadörspris 2019

För andra året i rad delas nu Partille kommuns ambassadörspris ut. I år går utmärkelsen till Bella Gulldén, handbollsproffs och trefaldigt utsedd till årets handbollsspelare i Sverige.

Bella Gulldén, född 1989, har sina rötter i Partille där hon startade sin handbollskarriär i Sävehof som liten. Hon debuterade i svenska landslaget redan 2007 och har sedan dess varit en stabil landslagsspelare.

Efter säsongen 2010 2011 blev hon utlandsproffs i danska Viborg HK och har sedan 2011 utsetts till årets handbollsspelare i Sverige inte mindre än tre gånger. Hon har också meriterande guld i Champions League där hon gjorde 15 mål under finalmatchen säsongen 2015 2016.

Proffs i Frankrike

Numera är Bella proffs i Frankrike och ska inom kort bli mamma för första gången. Partille kommun är glada över att få kröna henne med ytterligare ett förtjänstfullt pris.

— Bella Gulldén är - som en av världens främsta handbollsspelare på damsidan - en fantastisk ambassadör för Partille. Partille förknippas gärna med handboll varför det är en glädje att få dela ut årets ambassadörspris till henne, säger kommundirektör Per Bäckström.

Prisutdelning

Den officiella prisutdelningen sker onsdagen den 29 maj klockan 12.50, strax innan Partille Gymnasiums studentutspring vid Teknikcentrum på Laxfiskevägen 2, prisutdelare är kommundirektör Per Bäckström. Tyvärr har Bella inte möjlighet att personligen motta priset på onsdag men pappa Peter kommer i hennes ställe. Bella fick dock en blomma i förskott i fredags.

Förra årets pris

Förra året förärades Casper Janebrink priset efter sina insatser i bland annat TV-serien Stjärnornas stjärna där han tog varje tillfälle i akt att nämna Partille som den Partille-son han är.

Om Partille kommuns ambassadörspris

Partille kommuns ambassadörspris delas årligen ut till en person som genom sin gärning eller på annat sätt är en särskilt god ambassadör för Partille.