Att rensa ogräs och städa upp parker och på lekplatser är en av tekniska gruppens uppgifter.

Daglig verksamhet gör fint i uppskattat kommunalt samarbete

Sedan januari 2018 samarbetar Partille kommuns tekniska avdelning och daglig verksamhet i en särskild arbetsgrupp. Tekniska gruppens insatser har gett synliga resultat runt om i kommunen och gillas av såväl arbetstagare som invånare.

Varje dag samlas ett gäng arbetstagare från daglig verksamhet för att på uppdrag av tekniska avdelningen rensa ogräs och hålla snyggt på offentliga platser runt om i kommunen. Bland annat sköter gruppen alla kommunens lekplatser där de regelbundet rensar ogräs och städar upp.

– Kommunen växer stadigt och vi måste hela tiden prioritera vår tid. Gruppen från daglig verksamhet gör sådant som vi har svårt att hinna med. Till exempel brukar vi hinna se över varje lekplats högst en gång om året. Med det här samarbetet blir det istället gjort flera gånger per år och väldigt noggrant. Våra lekplatser har aldrig varit så fina som de är nu, berättar Jonas Merin från gatu- och parkenheten.

Varvar tekniska gruppen med andra arbetsuppgifter

Tekniska gruppen från daglig verksamhet består av totalt nio arbetstagare och två kommunanställda. Arbetstagarna deltar i tekniska gruppen några dagar i veckan och arbetar med andra uppgifter inom daglig verksamhet resten av tiden.

– De som är med här har både intresse av och förmåga till den här typen av arbete. Utifrån det sätter vi ihop olika lag som arbetar och trivs bra tillsammans, berättar Naser Yahyaei, stödassistent inom daglig verksamhet.

Den här dagen är de fyra arbetstagare som arbetar med att rensa ogräs på den lilla grönytan mellan Gamla Kronvägen och Galoppvägen. De hackar loss, krattar och skyfflar upp ogräs i sopsäckar med stor energi och snart är halva parken uppfräschad.

– Det är skönt att jobba utomhus och att få använda kroppen. Och så är det kul och viktigt att hålla rent och fint, säger Gustav Ragnarsson som arbetar i tekniska gruppen två dagar i veckan och i en företagsgrupp resten av veckan.

Många uppskattade arbetsuppgifter

Andra arbetsuppgifter som tekniska gruppen har är att hålla rent kring återvinningscentralerna, sopa löv och tvätta kommunens arbetsfordon. Till vintern kan det bli aktuellt med snöskottning och sandning av gångbanor. Det flesta av gruppens arbetsuppgifter är sådana som direkt kommer allmänheten tillgodo och som en del redan har börjat uppmärksamma.

– Ibland får vi beröm av folk som går förbi. De säger att det är bra att vi gör fint och det känns kul att höra, säger Gustav Ragnarsson.