Välkommen på drop-in om bygglov i Partille kommunhus!

Få svar på dina frågor om bygglov

Är du på gång att söka bygglov i Partille? Vår bygglovsenhet har drop-in-öppet för dig i kommunhuset helgfria måndagskvällar. Då svarar vi på dina frågor om bygglov. Varannan måndag i höst deltar även Konsument Göteborg och berättar vad du ska tänka på när du anlitar hantverkare.

Det är mycket att hålla ordning på när du ska bygga nytt, ändra eller riva delar av din fastighet. Ofta behövs bygglov, men inte alltid. På bygglovsenhetens drop-in på måndagar har du möjlighet att få hjälp att få svar på frågor. Tillsammans reder vi även ut vilka uppgifter och dokument som du måste skicka med din bygglovsansökan eller bygganmälan för att vi ska kunna handlägga den.
– Vi ser detta som en viktig service till våra invånare. Om våra kunder är välinformerade om de regler och villkor gäller för bygglov och bygganmälan ökar chansen att vi får in fler kompletta ansökningar. Det möjliggör i sin tur snabbare handläggning och därmed både nöjdare kunder och medarbetare, säger Tobias Persson, vikarierande bygglovschef i Partille kommun.

Drop-in-kvällarna är främst riktade till dig som planerar att söka bygglov. Har du redan ett bygglovsärende hos kommunen ska du istället prata med den handläggare som du tilldelats.

Välkommen till oss i kommunhuset, helgfria måndagar klockan 17-19! Kan du inte komma till oss när det är drop-in går det bra att ringa istället. Bygglovsenheten har telefontid måndag till fredag klockan 10-12.

Råd till dig som ska anlita hantverkare

Varannan måndagskväll i höst deltar även Konsument Göteborg och berättar om vad du behöver tänka på när du ska anlita hantverkare och annat som kan vara viktigt att känna till när du är ska ansvara för ett husbygge.
–Vi hoppas kunna bidra med praktiska tips och vill samtidigt passa på att informera om vår konsumentrådgivningsupplysning som alla invånare i Partille, Ale, Mölndal, Göteborg och Öckerö kan vända sig till. Det är möjligt tack vare ett samverkansavtal mellan kommunerna, säger Maud Öhlund, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

Konsument Göteborg finns på plats i kommunhuset måndagen den 4 september, 18 september, 2 oktober, 16 oktober, 30 oktober, 13 november, 27 november och den 11 december.