Bild: Frida Lindén

Författare coachar Partilleelever under skrivardag

Totalt 34 elever deltar under årets skrivardag på Partille Kulturum den 23 februari. Dagen är ett av priserna som finalistskribenterna i läs- och skrivprojektet Partille Stories får ta del av. En unik möjlighet att få tips och idéer om hur de kan utveckla sitt skrivande, samtidigt som de får ett utbyte med likasinnade elever från andra skolor i kommunen.

På Partille Kulturum

Dagen börjar i Ungdomens hus och fortsätter sedan i mindre lokaler i Kulturum efter att eleverna delats upp i tre grupper beroende på ålder. I grupperna får eleverna göra övningar både skriftligt och muntligt för att få igång kreativiteten.

– Att få ägna en hel dag åt skrivande, med handledning av entusiastiska författare i samarbete med kommunens bibliotek brukar vara riktigt givande. Extra lyx är det förstås att personal från biblioteket finns med under dagen och bidrar med sin kompetens, säger Frida Lindén, en av initiativtagarna till Partille Stories och lärare på Vallhamra skola.

Grundsärskolan har valt att ha sin handledning på sin skola istället, varför Ann-Charlotte Ekensten besöker dem i Öjersjö vid ett annat tillfälle.

Ett av flera pris

Förutom skrivardagen har vinnarna av Partille Stories 2016 belönats med fler priser. Dels blev vinnarbidragen publicerade i Partille Tidning och dels har vinnarnas klasser fått möjlighet att göra film med hjälp av en filmexpert.