Eleverna har tillverkat egna trädgårdsskyltar i trä. Bild: Berit Åblad

Gröna fingrar på Lillegårdsskolan

Syrener, rhododendron, maskrosor och hasselblom – nu grönskar det på alla håll och kanter i kommunen och Lillegårdsskolan är inget undantag. I samarbete med Jonsereds Trädgårdar har man nämligen ett pågående odlings- och trädgårdsprojekt, allt för att väcka intresse och kunskap om trädgårdsodling hos eleverna.

Förra våren mottog nuvarande årskurs två på Lillegårdsskolan Uno Wibellstipendiet från Botaniskas vänner, ett stipendium med syfte att uppmuntra barn och ungdomar att utveckla sitt intresse för trädgård, botanik och växter.

– Förra våren började vi med att plantera ärtor som grodde och blev till goda ärtskott att äta. Sedan gjorde eleverna så kallade ”fröbomber” som vi planterade på skolan. När höstterminen 2016 började möttes vi av blommor som solrosor, ringblommor och linblommor vid ingången till Lillegårdsskolan, säger Berit Åblad, pedagog på Lillegårdsskolan.

Lilla Aktuellt Skola på besök

För drygt en månad sedan startade 2017 års vårbruk upp med tillverkning av tidningskrukor, en lyckad lektion under vilken en av eleverna kom med idén att skriva till Lilla Aktuellt Skola och berätta om projektet. Sagt och gjort, tipset skickades in till redaktionen och resulterade i ett nyhetsinslag.

– Eleven som kom med idén läste in en ljudfil till Lilla Aktuellt skola som vi skickade in till redaktionen tillsammans med filmklipp från tillverkningen av papperskrukor och gruppfoto av klassen. Eleverna var så stolta över inslaget och det är jag med! Det är så härligt med elevinflytande och projektet har verkligen väckt elevernas intresse och ökat kunskap för odling på flera sätt. Att jobba projektinriktat med elever och praktiskt synliggöra skolans läroplan ökar elevernas måluppfyllelse, det är jag övertygad om, det blir mer på riktigt då, fortsätter Berit Åblad.

Samarbete med Jonsereds Trädgårdar

I slutet av april i år var det dags för en första plantering, dels i de egentillverkade tidningskrukorna och dels i miniväxthus i form av återanvända plastförpackningar, något som Erika Bertilsson och Åsa Friggeråker från Jonsereds Trädgårdar hjälpte till med.

– I början av juni åker alla elever i årskurs två till Jonsereds Trädgårdar för att sätta ut plantorna, ställa upp egentillverkade trädgårdsskyltar och för att så frön till bärplantor på friland. Under sommaren sköter elever och vårdnadshavare trädgården med vattning och i höst blir det smakparty! säger Berit Åblad.