Höjd VA-taxa och sänkt avfallstaxa att vänta i Partille

Höjd VA-taxa och sänkt avfallstaxa att vänta i Partille

Kommunen levererar ditt dricksvatten och tar hand om ditt avloppsvatten. För att täcka investeringar för högre vattensäkerhet och ökade kostnader för verksamheten föreslås VA-avgifterna att höjas från 1 juli. Samtidigt sänks dock taxan för kommunens avfallshantering. Totalt innebär det cirka 60-70 kronor per månad i ökade utgifter för ett villahushåll.

Partille kommuns vatten- och avloppstaxa har legat oförändrad sedan 2014. Ökade kapitalkostnader i samband med investeringen i ett nytt vattenverk för högre vattensäkerhet och allmänna kostnadsökningar gör att kommunen behöver höja VA-avgifterna.

– Ombyggnaden av kommunens vattenverk och satsningen på en ny avancerad reningsanläggning, bland annat med nanofilter och UV-ljus, för med sig ökade kostnader. Vidare tillämpar kommunen så kallad komponentavskrivning beräknad på våra anläggningstillgångars livslängd. Det gör att vi har en höjt avbetalningstakten på våra materiella investeringar i VA-nätet, säger Per Söderquist, teknisk chef.

Som delägare i Gryab är Partille kommun också med och betalar avloppsreningsverkets investeringar i miljöåtgärder som gör att vårt avloppsvatten hanteras bättre och bidrar till ett renare hav.

Avgiftsfinansierade verksamheter

Kommunens vatten-och avloppstjänster är helt avgiftsfinansierade. Det innebär att tjänsterna inte betalas med skattemedel. Istället tas avgifter ut från de hushåll och verksamheter som är anslutna till nätet – det så kallade VA-kollektivet. Ett liknande system gäller för kommunens avfallshantering. Utgångspunkten är att avgifterna ska täcka kommunens hela kostnad för VA-tjänsterna och för avfallshanteringen. Intäkterna får dock inte generera vinst enligt den så kallade självkostnadsprincipen i kommunallagen (1991:900, 8 kap. 3c §) .

Höjningen av VA-taxan omfattar så väl anslutnings- som brukningsavgifter. Den berör framförallt fastighetsägare. Årskostnaden för vatten och avlopp beräknas bli cirka 6172 kronor för villaägare med en vattenförbrukning på 150 kubikmeter per år. Det motsvarar en höjning på ungefär 1154 kronor per år eller 23 procent. Emellertid sänks samtidigt kommunens avfallstaxa med cirka 17 procent som en positiv följd av de nya entreprenadavtalen för sophämtning och återvinning.

– Sammantaget handlar det därför om en faktisk kostnadsökning på cirka 800 kronor per år för ett villahushåll på fyra personer. Eller cirka 60-70 kronor per månad. Men det beror förstås på hushållets vattenförbrukning och mängden avfall som man slänger, säger Per Söderquist.

En rejäl taxehöjning och en markant sänkning – hur går ekvationen ihop?

– Kommunens vatten- och avloppstjänster och avfallshantering är två verksamheter med egna budgetar. I och med att verksamheterna inte får gå med vinst, utan bara ska bära nödvändiga kostnader är vi ålagda att sänka taxan när vi går plus på avfallssidan. På samma sätt har vi rätt att justera taxan uppåt för VA-tjänsterna för att kunna betala de genomförda satsningarna på högre vattensäkerhet och ökad kapacitet i nätet.

Hur kommer Partille kommuns VA-taxa ligga i förhållande till andra kommuner efter den föreslagna höjningen?

– När det gäller brukningsavgiften, som berör alla anslutna fastighetsägare, kommer vi att ligga ungefär i mitten av kostnadsskalan i jämförelse med omgivande kommuner, säger Per Söderquist.

Beslut om höjningen av VA-taxan tas av kommunfullmäktige den 23 maj. Mer information om de förändrade taxorna för vatten och avlopp respektive för avfall kommer efter ett antagande i kommunfullmäktige.