Siv Blomster, en av medlemmarna i sycirkeln, visar upp ett foto från 1980 på deras gamla lokal, hon är minst sagt nöjd över de nya lokalerna i Kulturum. Bild: Anton Ahlström.

Kulturum nytt hem för många verksamheter

Flyttlassen går just nu på löpande band till Kulturum när flera förbund, föreningar och kommunala verksamheter flyttar in i de sprillans nya lokalerna.
– Inflyttningarna öppnar upp för utvecklande samarbeten över gränserna när fler aktörer ryms under samma tak, säger Kristina Svensson som är förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen.

Visionen förverkligas

Bland uppackade kartonger och kala väggar med en doft av nymålat i luften råder febril aktivitet i Partilles kultur- och utbildningscentrum Kulturum. I januari och februari får huset en rad nya hyresgäster vars inflyttningar bidrar till Partille kommuns vision om att ha ett gränsöverskridande kultur- och utbildningscentrum.
– Det finns en fördel att kommunala verksamheter delar lokaler och fyller Kulturum med verksamhet och besökare både vardag som helg och från tidig morgon till sen kväll. Då använder vi lokalytor på ett smart och flexibelt sätt. Att studieförbund, föreningar och olika kommunala verksamheter ryms i samma hus öppnar upp för bra samarbeten över gränserna, säger Kristina Svensson som är förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen.

SV ser stora utvecklingsmöjligheter

En av de nyinflyttade, som har närmare 300 kvadratmeter av fräscha nya lokaler till sitt förfogande, är Studieförbundet Vuxenskolan Partille. Förbundet som installerade sig i början av januari bedriver till vardags kursverksamhet inom bland annat språk, måleri och matlagning. De senaste tre åren har de tio medarbetarna suttit i tillfälliga lokaler intill Partille arena, men nu kan avdelningschef Ann-Marie Winberg äntligen kalla Kulturum för ”hemma”.
– Det känns fantastiskt bra att äntligen vara på plats. Våra nya lokaler kommer användas till allt från line dance till yoga och asylverksamhet och vi ser flera fördelar med att sitta vägg i vägg med våra samarbetspartners, till exempel Partille bibliotek, Hälsodisken, Vuxenutbildningen, ABF och kultur- och fritidsförvaltningens övriga verksamheter, konstaterar Ann-Marie.

Jessica Bergström, verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan, placerar ut möbler i de nya lokalerna. Bild: Anton Ahlström.

Ann-Marie betonar även det större värdet med att flytta till Kulturum.
– Framför allt innebär det nya centrala läget och de väl tilltagna lokalerna en ”win win”-situation för Partilles invånare. Eftersom vi nu befinner oss i Partille kultur- och utbildningscentrum kommer våra möjligheter att samarbete bara att öka – vi ser en stor utvecklingspotential här.

Lokalhistoria gör entré

En bit upp på Gamla Kronvägen flyttar en annan hyresgäst in, en verksamhet med en historiska prägel. Thorleif Wallqvist, styrelseordförande för Partille hembygdsförening, ser fram emot flytten till Kulturum. Flyttlasset går först i början av februari med förberedelserna är redan i full gång.
– Nu har vi äntligen fått ut våra nyckeltaggar och vi har länge förberett med att sortera bland allt material vi har. När vi väl är på plats kommer vi skaffa nya möbler och ställa ut föremål från vara samlingar, säger Thorleif Wallqvist.

Hembygdsföreningen har de senaste åtta åren bedrivit sin verksamhet i Finngösa och tidigare i Mellby. Nu väntar ett ljust läge mitt i centrum på entréplan med tillhörande källarplan. Bland de historiskt intressanta samlingarna finns smått otroliga 5000 fotografier och över 3000 textilföremål som består av allt från 40- och 50- talsklänningar, till skor och andra textilplagg från 1900-talet. Hembygdsföreningen ser fram emot att visa upp sig.
– Läget som vi får längs med Gamla Kronvägen blir ett bra skyltfönster för oss och fler människor kommer att lättare få kontakt med oss och vår verksamhet, förklarar Thorleif Wallqvist.

Med nål och tråd bland flyttkartonger

Men det är inte bara Studieförbundet Vuxenskolan och Partilles hembygdsförening som under januari och februari får sina nycklar till Kulturum. ABF Sydvästra Götaland har precis fått tillgång till sina lokaler där syjuntan redan dragit igång. Cirkelledare Solveig Pålsson är nöjd över de nya lokalerna.
– Vi tycker det är jättebra. Det är viktigt att det skapas fler ytor för oss pensionärer, säger Solveig.

Samtidigt visar en av medlemmarna, Siv Blomster, upp ett foto på deras gamla lokal som fortfarande står kvar en bit ner Gamla Kronvägen.

Siv Blomster, en av medlemmarna i sycirkeln, visar upp ett foto från 1980 på deras gamla lokal, hon är minst sagt nöjd över de nya lokalerna i Kulturum. Bild: Anton Ahlström.

Fullt hus
När vårens första solstrålar slår mot Kulturums ljusgråa fasad i februari och mars kommer även fältgruppen, PRO, reumatikerförbundet och vård- och omsorgsförvaltningens arbetslivscentrum ha hunnit flytta in. Kulturum som nu sträcker sig hela vägen från Partille bibliotek till Partillebohallen kommer senare i vår att fira sin tredje landning som markerar färdigställandet av ett av Partilles mest omfattande byggen.

Håll dig uppdaterad om Kulturum och allt som händer i Partille på partille.se.