Miljömål – för ett gott liv i Partille nu och i framtiden

Miljömål – för ett gott liv i Partille nu och i framtiden

Strävan mot en hållbar utveckling är en nationell angelägenhet. Partille kommuns miljöarbete utgår från det övergripande generationsmålet för Sveriges miljöpolitik – att allt utvecklingsarbete ska ha ett synsätt som säkerställer att nuvarande generationers behov kan uppfyllas utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.

Enkelt uttryckt är vårt uppdrag är att planera både för en samtid och för en framtid där alla kan leva mitt i det goda livet i Partille.

– Med ansvar för lokal utveckling och att skapa en god livsmiljö för våra invånare har vi som kommun stora möjligheter att styra utvecklingen i en positiv riktning. Till exempel genom fysisk planering av mark, vatten, bebyggelse och infrastruktur, genom upphandlingar och inköp och genom vår yrkesutövning, säger Emma Cederlöf, projektledare på samhällsbyggnadskontoret som tillsammans med kommunpolitikerna och de kommunala förvaltningarna tagit fram och sammanställt Lokala miljömål för Partille kommun.

Utifrån generationsmålet har riksdagen även beslutat om 16 miljökvalitetsmål för att skapa en tydlig struktur för miljöarbetet på statlig, regional och kommunal nivå. Partille kommun berörs av 14 av de 16 målen – begränsad klimatpåverkan, frisk luft, bara naturlig försurning, giftfri miljö, skyddande ozonskikt, säker strålmiljö, ingen övergödning, levande sjöar och vattendrag, grundvatten av god kvalité, myllrande våtmarker, levande skogar, ett rikt odlingslandskap, god bebyggd miljö och ett rikt växt- och djurliv.

– Vi har brutit ner dessa nationella miljökvalitetsmål till lokala miljömål som vi kan besluta om och genomföra i kommunen och delat i dem i fem överskådliga målområden – en hållbar kommunal organisation, en hållbar klimatutveckling och frisk luft, ett säkert och hälsosamt samhälle, en god bebyggd miljö och en tillgänglig natur med bevarad mångfald, säger Emma Cederlöf.

De lokala miljömålen ska användas som underlag i verksamhetsplanering och budget av kommunens alla verksamheter. Politiker och chefer har ett särskilt ansvar att skapa goda förutsättningar och att avsätta tillräckliga resurser för miljöarbetet samt att följa upp att det sker i en riktning så att målen kan nås.

– Därtill har varje medarbetare i Partille kommun ansvar för sin egen miljöpåverkan i de dagliga rutinerna på arbetsplatsen till exempel genom eftertänksam energi- och resursförbrukning och avfallshantering och genom medvetna resval i tjänsten, säger Emma Cederlöf.

Hur får man de lokala miljömålen för Partille kommun att bli verklighet och inte stanna på pappret?

– Här görs redan mycket som vi är stolta över – samtidigt har vi mycket kvar att göra. Det krävs framåtanda och ett brett miljöarbete för att bidra till en god livsmiljö för alla. Med de lokala miljömålen vill vi fånga upp och strukturera allt det som görs i kommunen så att vi lättare kan mäta effekterna av det pågående arbetet och tydliggöra det för våra medarbetare, politiker och invånare, säger Emma Cederlöf, som även håller på att ta fram mallar för förvaltningarnas rapportering av åtgärder som genomförs för att nå målen.

Hur kommer miljömålen att följas upp?

– Åtgärder för att nå närmare målen kommer att följas upp i förvaltningarnas bokslut och revideras varje år. Vissa miljömål kommer även att redovisas som nyckeltal i kommunens årsredovisning för att visa hur miljöarbetet fortskrider. Vart fjärde år kommer dessutom en större uppföljning av de lokala miljömålen att göras för att se hur kommunen ligger till och om inriktningen för målen behöver skruvas för att vi ska kunna nå dem, säger Emma Cederlöf.

Kan du ge ett exempel på något som kommunen gör nu för att nå ett lokalt miljömål?

– Kommunen rustar upp befintliga och anlägger fler gång- och cykelbanor i Partille samtidigt som vi jobbar för att stärka och bygga ut kollektivtrafiken i samarbete med de andra kommunerna i Göteborgsregionen i syfte att minska biltrafiken på lång sikt, säger Emma Cederlöf.

Kan Partille kommuns invånare bidra till att miljömålen uppfylls?

– Alla kan göra något för att bidra till en bättre livsmiljö i Partille nu och i framtiden. Tre relativt enkla åtgärder med stor positiv miljöpåverkan är dels att fundera över om du verkligen behöver bilen alla gånger som du tar den – välj att åka kollektivt när du kan, dels att minska matsvinnet – laga en smarrig gratäng på veckans rester och öka andelen vegetariska måltider och tills sist att fundera ett extra varv innan du köper nya prylar – är de verkligen nödvändiga? Återvinn dina kasserade grejor rätt och sortera så långt som det är möjligt, så kan vi minska vi avfallsberget – och tillverka nya prylar på köpet.

Mer information

Den antagna handlingen ”Lokala miljömål för Partille kommun 2017 – 2021” blir offentlig när protokollet från kommunfullmäktiges sammanträde den 28 februari justerats den 7 mars. Vill du veta mer om innehållet och om framtagandet av de lokala miljömålen kan du kontakta projektledare Emma Cederlöf direkt. E-post: emma.cederlof@partille.se Telefon: 031-792 18 77.

Fredrik Berlin

Miljöchef Bygg- och miljöförvaltningen 031-392 24 25