Med digital brevlåda kan du läsa digital myndighetspost var du än är.

Nu kan du få digital post från Partille kommun

Allt fler myndigheter börjar skicka digital post. Du som har en digital brevlåda kan idag få digital myndighetspost från bland andra Skatteverket, Bolagsverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Och nu också från Partille kommun som målmedvetet arbetar för att kunna erbjuda fler digitala tjänster till kommuninvånarna.

– Det känns bra att vara en del av en kommun som tar alla chanser till att förbättra miljön, sin service och ekonomi genom digitalisering, säger Karin Vasen, projektledare för införandet av digital myndighetspost i Partille kommun.

Det är enligt Karin Vasen ännu inte helt klart vilka meddelanden som initialt kommer att gå digitalt från de verksamheterna som nu testar tjänsten. Du som under testperioden är mottagare av ett beslut eller annat meddelande som skickas digitalt kommer att få ett brev med information om detta och vart du vänder dig med eventuella frågor.

Så skaffar du en digital brevlåda

För att kunna ta emot digital myndighetspost behöver du skaffa dig en digital brevlåda. Det gör du enklast via Skatteverkets webbplats där det finns länkar till de digitala brevlådor du kan välja mellan. Du behöver ett personnummer och bank-id. Det senare använder du sedan varje gång du ska logga in i din brevlåda. Digital brevlåda är gratis och när du har skaffat dig en kan läsa din post på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.

Många fördelar med digital post

Digital posthantering har många fördelar. En är att du får dina beslut snabbare eftersom leveransen tar några sekunder, jämfört med ett par dagars postgång. Digital myndighetspost är också säkert jämfört med e-post och papperspost eftersom du öppnar din brevlåda med hjälp av ditt bank-id. All känslig information är skyddad så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Dina kontaktuppgifter är också skyddade så att inte ens myndigheterna kan nå dem. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla de myndigheter som är anslutna till tjänsten.

Bra för miljön och kommunens ekonomi

Genom att skaffa en digital brevlåda bidrar du också till en bättre miljö då pappershanteringen och transporter minskar. Färre skattekronor går åt till papper, porto och distribution och kan istället användas där de gör bättre nytta.

Du bestämmer hur du vill ha din post

Att skaffa en digital brevlåda är frivilligt. Om du inte har en digital brevlåda kommer du även i fortsättningen att få dina meddelanden från Partille kommun på papper med vanlig postgång. Om du har en digital brevlåda kan du också välja vilka myndigheter som får skicka digitala meddelanden till dig. Ångrar du dig kan du avsluta din digitala brevlåda och få posten på papper igen.