Otjänligt vatten i delar av östra Partille

Vi har fått resultat på tester som visar att vattnet i delar av östra Partille är otjänligt. Från en provpunkt på Länsmansvägen i Stärtered har preliminära provsvar påvisat förhöjda halter av Koliforma bakterier. Förekomst av koliforma bakterier i dricksvatten innebär en förhöjd risk för att det även kan finnas sjukdomsframkallande bakterier i vattnet. Kommunen uppmanar därför boende i Kåbäcken, Uddared, Stärtered, Jonsered och Kåhög att för säkerhets skull koka dricksvattnet innan förtäring till dess att kommunen meddelar att dricksvattnet åter är tjänligt.

Läs gärna Svenskt vattens, Livsmedelverkets och Folkhälsomyndighetens information:

Vad ska du göra när kommunen rekommenderar att dricksvattnet ska kokas?

Vi har nu högsta prioritet på att snarast möjligt åtgärda problemet. Vi kommer att uppdatera denna sida och kommunens Facebooksida så fort vi har ny information om läget. Tyvärr är det dock så att det kan ta flera dagar innan vi kan få godkända vattenprover igen.