Otjänligt vatten i hela Partille kommun

Otjänligt vatten i hela Partille kommun

Vi har nu fått tillbaka preliminära prover som visar att problemet med otjänligt vatten har spridit sig utanför tidigare påverkade områden. Vi rekommenderar därför alla i hela Partille kommun att koka sitt dricksvatten enligt rekommendationer från Svenskt vatten, Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten.

Partille kommun har fortsatt högsta prioritet på att snarast möjligt åtgärda problemet, en intensiv felsökning pågår. Vi tar prover på flera platser i kommunen dagligen och så fort vi har resultat som visar på säkert vatten kommer vi att gå ut med information om detta på partille.se, Facebook och i lokalradion.

Partille kommun är också i kontakt med VAKA, en nationell grupp som bistår kommuner för att snabbt och säkert komma tillrätta med mer omfattande vattenproblem. Vi håller också kontakten med smittskyddsläkare och har så här långt inga rapporterade sjukdomsfall som kan kopplas till vattnet.

På kommunens webbplats partille.se finns mer information och länk till Svenskt vattens, Livsmedelsverkets och Folkhälsoinstitutets information om hur man går till väga vid ”kokningsrekommendationer”.

Detta meddelande gäller fram till dess att annan information meddelas. På kommunens webbplats och Facebooksida uppdateras informationen löpande och dagligen klockan 10. Sveriges Radio P4 - som förmedlar viktiga samhällsmeddelanden - hålls också uppdaterade om läget.

Har du frågor om vattnet är du välkommen att höra av dig till:
Kundtjänst VA-renhållning, 031-792 13 20
Kommunens växel: 031-792 10 00