Fredrik Stenberg, Elize Ryd och Niklas Olovson i proffsstudion i Partille Kulturum. Bild: Amy Termini

Partille Sounds 2017

Snart är det dags för slutfinal för 2017 års upplaga av projektet Partille Sounds, detta med en slutkonsert på stora scenen i Partille Kulturum. Medverkar gör skoleleverna själva tillsammans med estetelever från Partille Gymnasium och artisten Elize Ryd.

Under hösten har låttexter författade av artisten Elize Ryd tonsatts av högstadieelever runtom i Partilles skolor. Elize Ryd är mest känd från bandet Amaranthe, sin medverkan i Melodifestivalen 2017 och tv-programmet ”Så skall det låta”. Utifrån hennes framtagna textrader har Partilles högstadieelever fått fria tyglar att tonsätta tillsammans med sina musiklärare.

Två låtskrivarcoacher till hjälp

För att stödja musiklärarna har två låtskrivarcoacher anlitats i Olof Gadd och Niklas Olovson. Med sin långa erfarenhet av att skriva musik har de hjälpt eleverna skapa låtstrukturer, hitta lämpliga tonarter, ackord och melodislingor. Ett bidrag från varje skola i Partille har valts ut för inspelning i den nya proffsstudion Nordic Sound Lab som ligger i Partille Kulturum.

- Det finns oanat mycket talang inom musik i Partille! Partille Sounds skapar en befriande plattform för unga musikskapare och det är oerhört spännande att höra deras moderna förmåga att skapa melodier. Idag är vissa surfplattor utrustade med en så kallad DAW (digital audio workstation) som, bara den, har bra mycket större möjligheter än vad The Beatles hade när de spelade in Sgt. Pepper-plattan. Möjligheterna är obegränsade, det gäller bara att lära sig utnyttja programmen rätt. Idag kan med andra ord alla göra musik med enkla medel, som alltid är det kunskap som är nyckeln, säger Niklas Olovson.

Låtskrivaren tillika producenten Niklas Olovson som varit verksam inom musikbranschen i 15 år har, utöver sin delaktighet i Partille Sounds, skrivit hits åt superstjärnor så som åt Pink, Jessie J och Måns Zelmerlöw. Han har även jobbat med produktioner åt Justin Timberlake och Keith Urban.

Del i projektet Skapande Skola

Partille Sounds är ett sätt att stimulera ungas möjligheter att skriva egna låtar och finansieras via Kulturrådet och projektet Skapande Skola. Målet är att tillvarata barn och ungas rätt till kultur och att stärka samverkan mellan skola och det professionella kulturlivet. Partille kommun sökte medel för projektet redan förra året och det föll så väl ut att en ansökan skickades in, och beviljades, även i år.

Slutfinal på stora scenen i Kulturum

Partille Sounds avslutas precis som förra året med en konsert på stora scenen i Kulturum som går av stapeln den 30 november klockan 14. Eleverna får då chansen att höra sina låtar i färdig form när ett husband bestående av estetelever från Partille Gymnasium framför deras låtar.

– Vi välkomnar såklart alltid de elever som själva vill vara med att sjunga och spela. Det ska bli kul att höra Elizes reaktion när hon hör elevernas tolkningar av hennes texter. Genrerna som eleverna har valt varierar stort!, säger Fredrik Stenberg som arbetar på Partille Gymnasium.

Om Nordic Sound Lab

Proffsstudion Nordic Sound Lab i Partille Kulturum finns dels som hjälpmedel i undervisningen för Partille Gymnasiums estetelever och dels att lyfta musiklivet i allmänhet. Studion stod klar sommaren 2015 och är utrustad med teknik som möter dagens krav på musikproduktion. Men studion är inte bara till för gymnasiets elever, den går också att boka för externa musikskapare. Här kan du läsa mer om Nordic Sound Lab i Partille.