2 juli 2019: Marith Hesse och Johanna Ahlm på plats i Malmö. Bild: SVT.

​Partille utsedd till årets idrottsstad

Nu står det klart att Partille är årets idrottsstad enligt SVT Sport. Det prestigefyllda priset som varje år delas ut i samband med SM-veckan togs emot på plats i Malmö av kommunstyrelsens ordförande Marith Hesse (M) och Johanna Ahlm från IK Sävehof.

– Det är ett otroligt fint kvitto på alla de insatser som sker runtom i kommunen och den breda satsning vi gör. Jag är otroligt stolt över Partille, säger Marith Hesse.

Ett ofattbart idrottsår

Det senaste året har framgångarna för Partilles olika idrottsföreningar duggat tätt. Färskt i minnet glänser Sävehofs dubbla SM-guld. Inom bowlingen, där Partille kan sälla sig till den absoluta världseliten med X-calibur och Team Pergamon i spetsen, skördades flera SM- och EM-medaljer. Och det är inte bara bowlingen som tagit titlar utomlands. Tidigare i våras tog landhockeyklubben Partille SC:s herrlag ett välförtjänt guld i Europacupen (inomhus) i Wien.

– Bäst i Sverige i handboll, bäst i Europa i landhockey och bland de bästa i världen i bowling - inte dåligt för Sveriges till ytan sjunde minsta kommun! Tack alla aktiva, ledare och ideella krafter i Partilles föreningsliv. Vilken fantastisk insats ni gör för folkhälsan och våra kommuninvånare, säger Kristina Svensson förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen.

Bredden är allt

Men det är inte bara i de favorittippade sporterna som Partille briljerat. I orientering, trail, kampsport, fotboll och inte minst i friidrott med Andreas Kramer i spetsen har såväl lag- och individuella idrottsprestationer resulterat i många medaljer och topplaceringar. Från Partille kommuns sida är bredden en medveten satsning.

– I Partille kommun satsar vi mer medel per invånare på att tillhandahålla idrottsanläggningar än övriga kommuner i regionen. Det betyder att vi får ett rikt föreningsliv och många aktiva barn och ungdomar. Bredden gynnar folkhälsan och föreningslivet som i sin tur resulterar i elitframgångar i en rad olika idrotter, berättar Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande.

Hur utses priset?

Sveriges bästa idrottsstad är ett pris som sedan 2011 delas ut årligen av SVT Sport. Utdelningen sker i samband med SM-veckan sommar. Hela topplistan och vinnaren röstas fram av en jury bestående av 50 personer. 25 av jurymedlemmarna (SVT-juryn) jobbar med sport inom SVT eller är specialinbjudna gäster. 25 är tittare (tittarjuryn) med representation i alla landets regioner som fått söka sin juryplats. Varje jurymedlem sätter ihop sin personliga topp-10-lista utifrån det material de fått. Dessa topplistor räknas sedan samman för att få fram hela listan över Sveriges bästa idrottsstad. Om två kommuner delar segern vinner den som har fått fler förstaplatser av juryn.* Läs mer om priset här.

Partilles framgångar senaste året, 1 juni 2018 till 31 maj 2019:

SM-guld Sävehof dam, 3-0 i finalen. 12 guldet på 14 år, Johanna Ahlm avslutade med guld.

SM-guld Sävehof herr, skrällde genom att ta SM-guld trots sjua i serien.

SM-Guld Team Pergamon bowling herr, tredje raka titeln.

Kristoffer Peterson succé i Eredivisie.

Andreas Kramer EM-silver på 800 meter.

Patrille SC vann Europacupen, landhockey.

Lag och föreningar:

IK Sävehof (Handbollsligan herr), SM-GULD 2019.

IK Sävehof (Handboll SHE dam), SM-GULD 2019.

Sävedalens AIK (friidrott) 11 i mästerskapsstandaren 2018.

Sävedalens AIK (orientering) 14 på SM-rankingen 2018.

Team Pergamon (bowling herr) 2 i serien, SM-GULD 2019.

Team X-calibur (bowling dam) 2 i serien, till semifinal.

Idrottare från kommunen på internationell nivå:

Kristoffer Peterson, fotboll.

Isabelle Gulldén, Johanna Ahlm, Jamina Roberts, handboll.

Angela Mamic (EM-guld) thaiboxning.

Andreas Kramer (EM-silver), friidrott.

Madeleine Håkansson VM-silver i Brasiliansk Jiu-Jitsu, hon är född och uppvuxen i Partille men bor numer i Göteborg (mamman bor kvar).

Partille SC SM-guld inne, både herrar och damer.

Cykeltrial inomhus SM-guld, Mikael Nymann.

SAIK – Friidrott, Andreas Kramer 800 m, Carl Bengtström 400 m, Dennis Forsman 200 meter, samtliga tog guld i Inne-SM.

SAIK, Terräng-NM = Sara Christiansson individuellt brons och lagguld på 7,5 km. Oscar Claesson Silver 9 km.

Nina Flack, bowling, EM-guld i 2-manna, 3-manna och 5-manna samt EM-silver i All events.

Viktoria Johansson, Bowling, EM-brons i singel, EM-silver i 2-manna, EM-brons i 3-manna och EM-guld i 5-manna.

Mattias Olsson, bowling individuella, brons i Elit-SM.

*Text hämtad från SVT Sports webbplats. Läs mer här.