Bild: Business Region Göteborg

Vi måste bli effektivare i vår service till företagarna

Med ett nöjd-kund-index på 65 får Partille kommun godkänt i Insikt 2016 – en mätning av hur nöjda de lokala företagarna är med servicen inom områdena bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd samt livsmedelstillsyn. Partille växer och vi jobbar hårt för att hålla jämna steg med utvecklingen. Mätningen visar dock att vi behöver hantera bygglov effektivare för att leva upp till branschens förväntningar om god service.

När det gäller livsmedelskontrollen ligger Partille kommun i den absoluta toppen med ett kund-index (NKI) på 79. Det är fem enheter över riksgenomsnittet.
– Däremot lyser problemen på bygglovssidan igenom. Där behöver vi öka vår effektivitet, säger samhällsbyggnadschef Jörgen Hermansson.

I den senaste mätningen backar Partille kommun 27 enheter till NKI 41 när det gäller bygglov och möter inte de förväntningar som näringslivet har på kommunen. Tillbakagången drar även med sig kommunens sammanvägda resultat som backar 6 enheter till NKI 65.
– Rankingens resultat, i synnerhet gällande bygglov, stämmer rätt bra överens med vår analys av läget. Vi har identifierat det här sedan tidigare och jobbar med att förbättra våra processer och målstyrning, bemanning och kommunikation, säger Jörgen Hermansson.

Vad tror du att tillbakagången beror på?

– Partille växer, trycket ökar och vi måste hänga med på alla plan. Men när det kommer till bygglov har vi inte levt upp till förväntningarna eller våra egna ambitioner. Vi är glada och stolta över att företag vill etablera sig i Partille och aktivt söker sig hit. Därför är det tråkigt inte kunna möta förväntningarna fullt ut, säger Jörgen Hermansson och fortsätter:

– Den förstadsmiljö vi bygger allt mer komplex, bebyggelsen tätnar och det är fler funktioner som ska samsas på mindre ytor. Det ställer hela tiden högre krav på vår hantering för bibehållen kvalitet och säkerhet. Vår ambition är och kommer även framöver att vara att Partilles företagare ska vara mycket nöjda med vår service. Och dit ska vi nå.

Ett konkret verktyg för förbättringsarbete

Insikt 2016 är en mätning av kommunernas service till företag inom verksamhetsområden där kommunen har ett tydligt eget ansvar. Det är endast företagare som haft en kontakt med kommunen som deltar. Syftet är att fånga upp deras åsikter för att identifiera förbättringsområden. Insikt 2016 är den femte mätningen sedan starten 2008. Undersökningen görs i samarbete mellan Business Region Göteborg (BRG) och Sveriges kommuner och landsting (SKL) med fokus på företagsklimatet i Göteborgsregionens tretton kommuner.

Den aktuella mätningen visar att företagen i Göteborgsregionen är allt mer nöjda med den service som kommunerna ger i viktiga tillståndsprocesser. Det sammanvägda nöjd-kund-indexet (NKI) för regionen landar på väl godkända 68 vilket är två enheter under riksgenomsnittet på 70. Resultatet ligger nära den övre gränsen för godkänt som SKL satt upp för undersökningen.
– Företagsklimatet är en regional angelägenhet och det är väldigt roligt att regionen lyfter i denna fråga. Att Partille i vissa delar inte kan möta förväntningarna känns tråkigt. Vi lägger stor vikt vid resultaten. Vi kommer att fortsätta fokusera på uppdraget att leverera god service med hög effektivitet, säger kommundirektör Per Bäckström.

Finns det några konkreta idéer för att öka effektiviteten på bygglovsidan?

– Kommunen hanterar flera typer av ärenden och behöver en rejäl verktygslåda för att serva företagarna. Vi måste bli snabbare. Vår målsättning är att kunna bjuda in till ett dukat bord där alla kommunens kompetenser finns tillhands, säger Per Bäckström.

Om Insikt 2016

Insikt bygger på analysmodellen Nöjd kundindex (NKI) och mäter kvaliteten i kommunernas service inom verksamhetsområden där kommunerna har ett tydligt eget ansvar. Betygsskalan för NKI är 0-100 där ett värde över 80 är ett mycket högt resultat, 70-80 är högt, 62-69 är godkänt, 50-61 är lågt och under 50 är ett mycket lågt resultat. För kunna sätta betyg inom ett verksamhetsområde måste minst 8 svar ha inkommit.

Undersökningen utförs i samarbete mellan Business Region Göteborg (BRG), Stockholm Business Alliance (SBA) och Sveriges kommuner och landsting (SKL) och ingår i SKL:s serie ”Öppna jämförelser – Företagsklimat” där 147 kommuner ingår.

I Göteborgsregionen utgörs underlaget i Insikt 2016 av 2867 enkätsvar från privata företag under 2016, (svarsfrekvens 40 procent). För Partille kommun utgörs underlaget av 58 svar (svarsfrekvens 60 procent).