De ena pristagarna Lisa Karlsson och Sofia Lith tillsammans med folkhälsosamordnare Annika Guldhed och kommunstyrelsens ordförande Stefan Svensson (M).

Vinnare av Partille kommuns hälsopris 2018

Partille kommun delar årligen ut ett pris till nyskapande och inspirerande insatser som på ett positivt sätt främjar hälsan hos sig själv och andra. Förhoppningen med priset är att goda exempel uppmärksammas och sprids så att fler vill engagera sig för att förbättra folkhälsan. Hälsopriset för 2018 delades ut den 27 mars på Kommunfullmäktige. Prissumman bestod av 15 000 kronor som i år delades mellan pristagarna Lisa Karlsson och Sofia Lith samt Marie Podloucky.

Motivering till hälsopriset

Pristagare Lisa Karlsson och Sofia Lith

Till Lisa Karlsson och Sofia Lith på Oxledsskolan som med sitt hälsoinspirerande tänk och medvetenhet har hittat gemensamma aktiveter som främjar god hälsa men också fin ”laganda” inom arbetsgruppen. Dessa aktiviteter har pågått i flera år. Under 2017/2018 har de bl. a initierat ett Hälsobingo bland servicepersonalen i Partille Kommun och på så sätt fått många anställda inom kommunen att utmana sig själva i fysisk aktivet samt en aktivare vardag. Hälsobingo går ut på att alla som deltar får en bingobricka med flera olika aktiviteter, såsom fysisk aktivet såväl som andra må bra-aktiviteter. Dessa skall genomföras under en viss tid och som en extra motivationsfaktor utses en vinnare.

Med ett stort engagemang och inspirerande hälsomedvetenhet har Lisa Karlsson och Sofia Lith tagit initiativ och drivit på denna aktivitet tillsammans med arbetsgruppen. Aktiviteten är enkel att applicera i vilken verksamhet som helst, ökar gemenskapen på ett aktivt och lättillgängligt sätt samt skapar trivsel på arbetsplatsen.”

Pristagare Marie Podloucky

Till Marie Podloucky Persson som genom Motionskicken erbjuder träning enligt CrossNature koncept som innebär funktionell utomhusträning. Varje vecka träffas deltagarna i Öjersjö för att träna ute oavsett väder och temperatur. Man använder sin egen kropp samt naturen runt omkring som träningsredskap, såsom träd, bänkar samt varandra. Aktiviteten är till för alla, både nybörjare och erfarna. Man deltar oavsett träningsnivå eller erfarenhet och var och en utgår ifrån sina egna förututsättningar. Motionskicken erbjuder även träning för hela familjen enligt samma princip.

Med glädje och inspiration sprider Marie Podloucky Persson träningslust samt bidrar till bättre hälsa genom utomhusträning. Hon lyssnar, motiverar och uppmuntrar under träningspassen i kombination med frisk luft i utemiljöer. Detta i sin tur skapar gemenskap, bättre fysik samt god hälsa. Aktiviteten välkomnar alla vilket är en viktig aspekt när det gäller träning.”