Partillebarn inspekterar nya arenan

För två år sedan tog 400 förskolebarn i Partille de första spadtagen till arenan. Nu är de tillbaka för att se hur det går med projektet. Och om ett år välkomnas de till invigningen av en helt ny typ av arena mitt i Partille centrum.

Under hösten bjuder vi in alla barn i årskurs två och åtta i Partilles skolor för att visa hur Partille arena växer fram. Arenan kommer till skillnad från många andra arenor bli en plats att träffas och umgås på i vardagen, en mötesplats för både idrottsfantaster, musikintresserade och de som sätter värde i teater, dans och annan kultur.

- När den är klar kommer den att användas flitigt som idrotts- och aktivitetshall för skolbarn och föreningslivsaktiva ungdomar. Arenan byggs till stor del för barn och unga, vi vill att Partilles unga befolkning ska känna att det är deras arena och att de är med och formar dess framtida innehåll. Studiebesöken är ett bra tillfälle för oss att fråga vad kommunens unga vill se, göra och uppleva i Partille arena, säger Kristina Svensson, chef på Kultur- och fritidsförvaltningen.

Utöver aktiviteter i de båda hallarna kommer det att i arenan finnas restaurang, kafé, bowling och ett gym i två våningar.

- Vi vill ha liv i arenan, dagligen. I Partille bor det många som värdesätter en aktiv tillvaro med både kultur, idrott och andra fritidsaktiviteter. Med Partille arena skapar vi en ny typ av mötesplats som vi tror kommer uppskattas av både Partillebor och besökare i kommunen, säger Kristina Svensson.

Välkommen torsdagen den 22 oktober klockan 12

På torsdag, den 22 oktober klockan 12 får Partille arena besök av klass 2A ifrån Björndammens skola. Vill du som journalist vara med vid detta tillfälle är du varmt välkommen.

Partille kommun är en kommun i Västra Götaland som består av de fyra geografiska delarna Partille, Sävedalen, Jonsered och Öjersjö. Partille är en geografiskt liten (57,2 km²) men till befolkningsmängden en mellanstor kommun (Invånare 2014: 36 528), granne med Göteborg.

Visionen är att Partille ska vara en förstad att vara stolt över. En plats där det är tryggt att bo, enkelt att vara och där det är nära till allt.– Mitt i det goda livet.

Följ Partille kommun och få mer info här:

Partille.se

Partille kommun på Facebook