Tunga namn på Passivhuscentrum Västra Götalands seminarium i Almedalen

Flera tunga namn inom Bostadssverige medverkar när Passivhuscentrum Västra Götaland tillsammans med Västra Götalandsregionen arrangerar seminarium i Almedalen på torsdag 7 juli.

Maria Wetterstrand, ordförande i Miljömålsrådet och tidigare språkrör för Miljöpartiet, kommer att vara moderator. Medverkar gör bland andra Johan Löfstrand, bostadspolitisk talesperson (s), Emma Hult, bostadspolitisk talesperson (mp), Karin Thomasson, vice ordförande i Sveriges Kommuner och Landsting samt kommunstyrelsens ordförande i Östersund samt Anders Sjelvgren, avdelningschef Boverket.

- Det är tunga namn inom Bostadssverige som valt att medverka på vårt seminarium och det är vi jätteglada för, säger Passivhuscentrum Västra Götalands verksamhetschef Carlos Andersson.

Seminariet har titeln Våga visa vägen – vad kan kommunerna göra för att främja energieffektivt byggande? På seminariet kommer en alldeles färsk rapport som Passivhuscentrum Västra Götaland tagit fram att släppas.

Rapporten bygger på en rikstäckande undersökning av hur Sveriges kommuner arbetar för att främja energieffektivt byggande genom egna initiativ och kommunala incitament, bland annat i förhållande till den så kallade Attefalls stopplag.

- Byggandet av energieffektiva bostäder är en central fråga för miljön och för att uppnå Sveriges klimatmål och vi vill inspirera kommuner till att ta steg framåt, säger Carlos Andersson.

Medverkar i panelen gör även representanter från Sveriges bästa kommuner enligt rankningen: Hagart Valtersson (c), ordförande i nämnden för samhällsplanering i Alvesta samt Dennis Jeryd (s), kommunstyrelsens ordförande i Lerum.

Förutom i det egna seminariet deltar Passivhuscentrum Västra Götalands verksamhetschef Carlos Andersson i panelen på flera andra seminarier under Almedalsveckan.

- Nu växlar vi upp miljöarbetet ännu mer, både genom att arrangera ett seminarium i eget namn och genom att medverka i panelen på ett flertal andra.

Passivhuscentrum Västra Götalands och Västra Götalandsregionens seminarium äger rum på torsdag 7 juli mellan 9.00 och 10.00 på den Västsvenska arenan i Almedalen.

För mer information kontakta Passivhuscentrum Västra Götalands kommunikationschef Marie Grahn, telefon 0721-680292.

• Miljö, energi

Passivhuscentrum Västra Götaland är ett offentligt informationscentrum för miljö och energieffektivt byggande som drivs av Alingsås kommun tillsammans med miljönämnden i Västra Götalandsregionen. Ambitionen är att bli Sveriges Informationscentrum för Miljö och Energieffektivt Byggande.

I en tid när byggnader beräknas stå för 40 procent av den globala energianvändningen har Passivhuscentrum Västra Götaland en viktig roll som pådrivare, kunskapsnod och möjliggörare för att nå den svenska miljömålen samt uppfylla kraven i EU-direktivet EPBD 2, The Energy Performance of Buildnings Directive, som säger att all nybyggnation samt alla omfattande renoveringar från och med 31 december 2020 skall vara nära noll energibyggnader.