Nyhet -

Paulig rostar sitt kaffe med biogas och minskar de årliga koldioxidutsläppen med nästan 2700 ton

Från och med augusti 2015 kommer allt kaffe som rostas i Pauligs rosteri i Nordsjö rostas med hjälp av Gasum biogas.

Varje år rostas omkring 100 miljoner paket kaffe i Nordsjö. Genom bytet till biogas reduceras Pauligs koldioxidutsläpp och carbon footprint kraftigt. Bytet innebär att det årliga koldioxidutsläppet minskas med nästan 2 700 ton, vilket motsvarar de årliga utsläppen av cirka 1.300 bensindrivna bilar.

- Omsorg om miljön är en viktig del i Pauligs hållbarhetsarbete. Detta kan vi redan se i driften av vårt rosteri med energieffektiva processer, användning av vindkraft och minskat avfall. Rosteriet i Nordsjö genererar inte något blandavfall alls och nu vill vi öka användningen av förnybar energi genom att rosta vårt kaffe med biogas, säger Elisa Markula, Senior Vice President, kaffe Division, Paulig Group

Pauligs produkter tillverkade med biogas har därav producerats på ett ansvarsfullt sätt med 100% förnybar energi, vilket vi på Paulig Professional såklart är stolta över.

• ansvarstagande