PayEx lanserar mobil betallösning till Uppsalas studenter

Sedan ett år tillbaka har Visbyborna kunnat betala för sin lunch med mobiltelefonen via tjänsten PayEx Mobil. Nu går lösningen på export till fastlandet, och de som står på tur att erbjudas tjänsten är Uppsalas cirka 40.000 studenter.

Använder du PayEx Mobil behöver du inte tänka på att ha växel till läskmaskinen eller kontanter till kaffet. Du behöver inte ens ha med dig plånboken längre.

- PayEx Mobil är betalslaget som ersätter dom kontanta köpen i fysisk butik, på Internet och i varumaskin, sammanfattar Mikael Hellberg, ansvarig PayEx Mobil.

PayEx Mobil är en enkel och säker betallösning där en betalning genomförs antingen med en betalkod eller med hjälp av RFID-teknik. I båda fallen använder köparen sin mobiltelefon för att godkänna köpet. Med hjälp av RFID-tekniken räcker det att ”svajpa” mobiltelefonen över betalterminalen för att en betalning ska genomföras.

Tjänsten är bankoberoende vilket innebär att alla konsumenter som vill kan använda PayEx Mobil. För att komma igång med PayEx Mobil registrerar man enkelt ett PayEx konto på PayEx hemsida. Kontot är plånboken i lösningen. Inifrån PayEx konto går det sedan att skicka ut betalapplikationen till den egna mobiltelefonen. Sparar man sedan kortuppgifterna på kontot går det också att fylla på pengar från applikationen i mobiltelefonen.

- Uppsalas studenter blir vårt naturliga nästa steg i lanseringen av PayEx Mobil då de redan har ett PayEx Konto för betalning av utskrift och kopiering. De är med andra ord redan halvvägs, förklarar Rickard Wahlin, ansvarig för universitetslösningen på PayEx.

Lösningen kräver inga stora investeringar eller tunga integrationer på butikssidan. Enkelt sammanfattat behöver butiken bara en betalterminal som PayEx tillhandahåller.

I dagarna har flera butiker och restauranger anslutit sig till lösningen och står redo för sina första PayEx Mobil-kunder. Därefter ska lösningen spridas vidare till andra orter och inom fler segment. Enligt PayEx finns alla förutsättningar för att PayEx Mobil är här för att stanna.

- För att skapa en framgångsrik mobil betallösning finns ett antal viktiga förutsättningar: Det ska vara enkelt att ansluta sig, avgifterna för butikerna måste vara konkurrenskraftiga även på små vardagliga köp och köpen måste vara snabba, avslutar Mikael Hellberg.

För mer information vänligen kontakta:

Mikael Hellberg, Utvecklingschef
0498-202084, 0707-407832
mikael.hellberg@payex.com

Rickard Wahlin
0498-202911, 0705-837871
rickard.wahlin@payex.com

Om PayEx
PayEx är en privatägd koncern inom den finansiella sektorn med huvudkontor på Gotland, Sverige. Koncernen omfattar ett flertal bolag med drygt 600 medarbetare i fyra länder. PayEx erbjuder betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering
och inkasso. PayEx erbjuder även finansiella tjänster som factoring och delbetalning. Läs mer på www.payex.se

• visbyborna
  • payex mobil