PayEx leverantör när SL och UL lanserar ny SMS-biljett.

Från och med idag den 1 februari kommer resenärerna kunna betala sina resor med PayEx betaltjänst via SMS.

Betalningsleverantören PayEx levererar tillsammans med teknikföretaget Mobill Stockholms Lokaltrafiks (SL) SMS-tjänst från den 1 februari 2013. Med PayExtjänsten sker beställning av SMS-biljett via ett SMS som vanligt men resenären betalar istället via kort eller faktura.

SL har ingått ett ettårigt avtal med PayEx om betaltjänsten. SLs upphandling av SMS-tjänst, som vanns av andra leverantörer, begärdes överprövad och under tiden domstolsprocessen pågick valdes PayEx tillsammans med teknikföretaget Mobill att leverera SLs SMS-tjänst.

-  Vi är oerhört glada att vara med i detta samarbete. Våra väl utvecklade och beprövade tjänster möter väl kollektivtrafikbolagens krav, säger Nicklas Molin Affärsområdeschef för Merchants på PayEx.

Enligt den lag som finns om pengatvätt samt för att avtalen mellan operatörerna och kollektivtrafikbolagen löpt ut kommer det nu att krävas registrering för att genomföra ett sms-köp. Det innebär att det inte längre går att köpa SMS-biljetter på samma sätt som tidigare.

Leverantör även till UL

PayEx levererar också i samarbete med med Mobill motsvarande lösning till UL samt de andra sju kollektivtrafikbolag som deltagit i denna upphandling. Där levererar PayEx betalningstjänsterna till åtta kollektivtrafikbolag som även den lanseras idag den 1 februari 2013.

Nicklas Molin, Affärsområdeschef för Merchants på PayEx, +46 70 -8780818, nicklas.molin@payex.com

Louise Gauffin, Nordisk Marknadschef PayEx, +46 73 -355 35 55, louise.gauffin@payex.com