PayEx medverkar på NFC & Mobile Money Summit – visar Sveriges svar på mobil plånbok

Under 22-25 oktober är PayEx på plats i Milano på NFC & Mobile Money Summit, den årliga internationella mässan för mobila betalningslösningar. Här presenteras ny och befintlig teknik, framtidens mobila betallösningar och förändrade konsumentbeteende. PayEx kommer att demonstrera WyWallet, det svenska svaret på mobila plånboken, för den internationella publiken.

Intresset för framtidens och befintliga mobila betalningslösningar är mycket stort och under fyra dagar samlas människor från hela världen för att dela med sig av den allra senaste tekniken inom området, diskutera framtidens betallösningar och hur det kommer att påverka konsumenternas beteendemönster, skapa samarbetspartners eller hitta nya kunder. På plats är PayEx som står bakom teknik och drift av WyWallet, det svenska svaret på den mobila plånboken.

-   Just nu är vi inne i ett spännande skede där vi kan se att mobila betalningar ännu är i sin linda. Det är lite av hönan och ägget – för att konsumenterna ska vilja börja använda mobila betalningstjänster måste det finas utbredda nätverksstrukturer och användarvänliga tjänster och vise versa. Konsumenterna kan inte på egen hand driva förflyttningen till användandet av mobila betalningstjänster, handlaren måste också vara med på tåget. Men när väl bollen är i rullning kommer utvecklingen gå väldigt fort, säger Mikael Hellberg, Affärsområdeschef för mobila betalningar på PayEx.

Redan i somras lanserades WyWallet som är de fyra stora svenska operatörernas mobila betallösning. Bolagens marknadsandelar gör det möjligt för 97 procent av Sveriges mobilanvändare att använda lösningen. Bakom tekniken står PayEx och teknikpartnern Accumulate. PayEx ansvarar bland annat för utveckling och drift av den omfattande tjänsteinfrastrukturen som krävs för hantering av mobila betalningar. Den avancerade tekniken och infrastrukturen bakom WyWallet gör det möjligt att betala via mobilen i alla kanaler – på nätet, i fysiska butiker, SMS och överföra pengar från person till person.

Testa olika betalningslösningar i montern

I PayEx och Accumulates monter kan besökarna uppleva och testa alla delar i WyWallets betalningslösning. Vid tre olika stationer i montern kan besökarna göra simulerade köp i olika kanaler; via nätet, från person till person och fysisk NFC-betalning. Vid en station kan besökarna också få en helhetsbild av hela infrastrukturen och tekniken bakom lösningarna.

Branschmässa för att främja tillväxten

NFC & Mobile Money Summit anses av många som den viktigaste årliga händelsen för branschen inom mobila betalningslösningar. Mässan sammanför ledande befattningshavare från finansiella tjänster och institutioner, mobiloperatörer, utvecklingsorganisationer, programutvecklare, varu- och tjänsteleverantörer samt lagstiftning och politiska beslutsfattare. Tanken är att göra en miljö för att skapa relationer, bygga idéer och främja tillväxten av mobila betalningslösningar.

Mikael Hellberg, Affärsområdeschef för mobila betalningar på PayEx, +46 (0)70 -740 78 98, mikael.hellberg@payex.com

Louise Gauffin, Nordisk marknadschef PayEx, +46 (0)73 -355 35 55, louise.gauffin@payex.com

• wywallet
  • nfc
  • mobila betalningar

PayEx är en privatägd koncern med huvudkontor på Gotland. Koncernen omfattar ett flertal bolag med drygt 500 medarbetare i fyra länder: Sverige, Norge, Danmark och Finland. PayEx erbjuder betallösningar för internet-, mobil- och fysisk handel samt administrativa tjänster inom fakturering, reskontrahantering och inkasso. PayEx erbjuder även finansiella tjänster som factoring, delbetalning och lån.

PayEx lanserade 2009 en lösning för mobila betalningar. Den har sedan vidareutvecklats till en komplett infrastruktur för mobila betalningar, mellan personer, på internet, i butik, varuautomater och inte minst för mobila webbsidor, applikationer och SMS.

WyWallet är de svenska mobiloperatörernas (Telia, Tele2, Telenor och 3) gemensamma satsning och den nya standarden för mobila betalningar. Bolagens marknadsandelar gör det möjligt för 97 procent av Sveriges mobilanvändare att använda lösningen. Genom respektive operatör kan användarna:

• betala sms-köp med mobilfaktura, kontokort, separat faktura eller WyWallet-konto
  • överföra pengar till andra WyWallet-kunder direkt i appen
  • handla enkelt och säkert på nätet och i andra appar
  • ladda på svenska kontantkort direkt i WyWallet-appen

NFC (som är en förkortning av Near Field Communication) – är en standard för kontaktlöst utbyte av data. Med hjälp av en NFC baserad terminal och en NFC utrustad mobiltelefon (NFC chipet är inbyggt i mobiltelefonen eller i ett klistermärke som kan appliceras på mobilen) behövs bara en snabb kontakt på kort avstånd för att en transaktion ska kunna genomföras. NFC används redan för en rad olika tjänster, t ex passerkort, kollektiv-trafikbiljetter etc.