Wallits betalväxel säkrar tidningssajters e-betalningar

Med fokus på betalsystem för innehållstjänster på Internet har en arbetsgrupp inom Citygate sökt en partner för ett större ramavtal sedan våren 2003. Valet föll på Wallits betalplattform och det tecknade ramavtalet innebär ett flertal e-betalningstjänster ur Wallits portfölj för de tidningar som ingår i Citygate-nätverket. Wallit har på kort tid tecknat flera stora ramavtal och kan nu hantera e-betalningstjänster åt medlemmarna inom både BitoS och Citygate. Bland Wallits sedan tidigare etablerade kunder märks Svenska Dagbladet och SF Anytime som bl a erbjuder sina slutkunder möjligheten till mikrobetalningar via Wallits E-plånbok, Payex-konto. Flertal betalmöjligheter Med Wallits betalplattform kan tidningarna som ingår i Citygate på ett enkelt sätt erbjuda konsumenten relevanta redaktionella tjänster. Betalväxeln innebär även ett smidigt system för betalning i samband med annonsering eller köp av arkivtjänster. Wallits betalplattform erbjuder ett flertal betalningssätt där respektive tidning individuellt bestämmer vilka alternativ som ska erbjudas. De möjliga alternativen idag är kortbetalning, direktbetalning, Payex-konto (E-plånbok), betalsamtal samt Premium charge SMS. - Målet var att hitta en samarbetspartner som kunde leverera en flexibel plattform utifrån respektive tidnings enskilda behov. Nu kan tidningarna själva välja vilka betalsätt de önskar erbjuda sina kunder utifrån det produktutbud de har på sina internetsajter, säger Rina Oord, Marknadschef-webb på Västerbottens-Kuriren och Clas Lundh, Internetchef Eskilstuna-Kuriren. Stora möjligheter för innehållstjänster Samarbetet med Wallit ger Citygate stora möjligheter att möta konsumentens efterfrågan på arkivtjänster och andra innehållstjänster på nätet. - Det går att tjäna pengar på bra innehåll på internet och det finns en stor intäktspotential för lokaltidningarnas alla nätupplagor. Nu kan Citygates medlemmar koncentrera sig på att skapa bra innehåll för sina läsare medan Wallit säkerställer att betalning och redovisning sköts på ett korrekt och flexibelt sätt, säger Mikael Hellberg, VD för Wallit. Redan nu är ett par tidningar i slutfasen med att implementera Wallits betallösningar på sina sajter. För mer information: Mikael Hellberg, VD Wallit: 070-740 78 98 Niklas Jonason, VD Citygate: 0708-69 29 87 Rina Oord, Marknadschef-webb Västerbottens-Kuriren: 070-623 04 04 Om Wallit AB Wallit etablerades av huvudägaren Faktab Finans AB år 2000 och affärsidén är att erbjuda företag globala betalningslösningar anpassade för e-handelsmarknaden. Wallit är den bredaste Payment Service Providern på den nordiska marknaden och tillhandahåller en rad olika betallösningar för handlare som vill ta betalt på Internet; exempelvis kortbetalning, direktbetalning, betalsamtal, SMS och E-plånbok. Om Citygate Hösten 1997 bildade elva av de ledande svenska dagstidningarna Stadsporten Citygate AB, ett gemensamt utvecklingsbolag för att samordna ägarnas Internetsatsningar. Citygate utvecklar relevanta tjänster för ägarnas webbsajter som exempelvis Lokustjänster för jobb, motor, prylar och bostad på över 40 tidningssajter.