Året som gått

2015 var ett spännande år för Payson! Året började med nylanseringen av vår hemsida som fått en rejäl makeover och mobilanpassats.

Kort därefter släppte vi en undersökning som visar att fyra av tio svenskar föredrar att e-handla lokalt. Trenden med att e-handla lokalproducerat beror bland annat på att svenskarna anser det vara mer miljövänligt samt att de vill stötta sina lokala entreprenörer. Under dokument finns ett urval av artiklar som publicerades i samband med nyheten.

En annan uppmärksammad nyhet som vi presenterade under 2015 är att närmare vartannat e-handelsföretag i Sverige drivs av en kvinna! Det gör e-handelsbranschen till ett positivt undantag i företagssverige, där endast 28 % av alla verksamma företagare är kvinnor. Läs DI’s artikel om nyheten här.

Vi kunde även berätta att e-butikerna blir allt mer nischade! Var sjunde e-handlare anser att den största fördelen med att driva internetbutik jämfört med fysisk butik är möjligheten att nischa sitt utbud. Läs mer om detta i en artikel från ehandel.se här.

I Paysons kundundersökning, PaysonPanelen, som består av nära 600 e-handlare, svarade en övervägande majoritet att marknadsföring var den svåraste delen med att driva e-butik. Vi tog till vara på detta och kombinerade trenden med att e-handla lokalt i verktyget Hitta din lokala e-handlare! Verktyget utgår ifrån Google-maps och hjälper konsumenter att se vilka e-butiker som finns i deras län. Samtidigt som e-handlarna får extra exponering på Paysons hemsida. Klicka här för att komma till kartan.

Under hösten spelade vi in nya case-filmer där vi får möta personer som som på olika sätt använder Paysons betallösningar på nätet. Lär känna de härliga Paysonkunderna och se filmerna här.

Inför julhandeln släppte vi ett pressmeddelande om leveranstider. Det blir allt vanligare att julhandla på nätet och det är viktigt att konsumenterna ser över leveranstider och e-butikens villkor så att paketen hinner fram i tid. Läs SVD’s artikel här.

För fler uppdateringar kan du följa Payson på Facebook och Instagram. Där hittar du bland annat nyheter, tips och aktuella erbjudanden från våra e-handlare.

• Elektroniska affärer, kommunikation

• internethandel