Svenskarna e-handlar mest på Cyber Monday

Allt fler ser fördelarna med att shoppa online och den svenska e-handeln slår rekord för varje år som går. Payson har kartlagt trender kring svenskarnas e-handelsvanor baserat på sin statistik från förra året. Den dag då absolut flest väljer att nätshoppa är på Cyber Monday, som infaller den 30 november, och under vecka 49 genomförs allra flest köp på nätet.

Payson tillhandahåller betalningslösningar till cirka 10 000 e-handlare och varje vecka genomförs tusentals köp via e-butiker anslutna till Payson. Enligt statistik över de transaktioner som genomfördes under 2015 har Payson sett att svenskarna gärna väljer att näthandla under kvällstid, från klockan 18 till 23. Den enskilt mest populära tiden på dygnet är klockan 21.

Den 30 november, även känd som Cyber Monday, är den dag på året då flest näthandlar. Under Cyber Monday förra året genomfördes mer än tre gånger så många transaktioner än det genomsnittliga antalet köp per dag. Måndagar är också den veckodag som är mest populär för e-shopping. Däremot är svenskarna minst köpbenägna på julafton, då genomfördes minst antal köp på nätet under hela förra året.

– Näthandeln har under de senaste åren haft en mycket stark tillväxt och många konsumenter har upptäckt hur smidigt det är att handla på nätet. Dessutom går det enkelt att hitta nischade produkter som ofta är svåra att hitta i fysiska butiker. E-handeln växer inom de flesta produktkategorier, men vi har sett att de produkter som är mest populära är spel, leksaker, inredning och sporttillbehör. Nu ser vi fram emot ännu ett starkt år där vi med säkerhet kommer att se en fortsatt ökning av e-handel i Sverige, säger Per Bodell, VD på Payson.

Kartläggningen visar också att vecka 49 är den mest köpintensiva veckan under hela året. Andra veckor då näthandeln toppade var vecka 5, 18 och 22. Årets första vecka var, inte helt oväntat, den vecka då svenskarna shoppade minst på nätet.

Hitta e-butiker med säte i ditt närområde här

Emma Lindgren, Marknadschef Payson
Telefon: 070-752 32 90 Mail: emma.lindgren@payson.se

Om statistiken:
Payson har kartlagt och analyserat över 1,5 miljoner transaktioner som genomförts i e-butiker anslutna till Payson under 2015.

• Elektroniska affärer, kommunikation

Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skicka pengar på ett enkelt och säkert sätt. Idag, mer än tio år senare, är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 3 miljoner användare och över 10 000 anslutna företag.