Mängden inbrott på byggen går mot nya rekordnivåer

Antalet inbrott på byggarbetsplatser bara fortsätter öka – hittills i år är anmälningarna 16% fler än i fjol. Förebyggande åtgärder är viktigare än någonsin, därför vässar nu Lambertsson sitt säkerhetskoncept Keep Out.

Ett axplock från några lokaltidningar i oktober:

”En byggarbetsplats i Sandviken har natten mot tisdagen utsatts för ett inbrott. Två containrar var uppbrutna när polisen kom till platsen.”

”Byggarbetsplats i Timrå utsatt för inbrott – verktyg stulna. Någon hade sågat sönder ett hänglås för att ta sig in i en redskapscontainer.”

”Tre gånger på kort tid har en byggarbetsplats i Klippan utsatts för inbrott, det senaste tillfället var i förra veckan. Då stals flertalet verktyg till ett totalt värde av 38 000 kronor.”

Är ditt bygge ett av de drabbade? Varje dag syns notiserna: ännu ett inbrott på en byggarbetsplats, containrar har brutits upp, material, verktyg och diesel har stulits. Det handlar om värden för miljarder varje år.

Antalet anmälda inbrottsstölder på byggarbetsplatser blir allt fler – hittills i år har de ökat med ytterligare 16% jämfört med i fjol.

Enligt siffror från Brottsförebyggande rådet anmäldes 4750 inbrottsstölder på byggplatser under 2016, vilket är en ökning med 36% jämfört med 2013.

Fortsätter utvecklingen i samma takt som under de tre första kvartalen i år kommer över 5500 inbrottsstölder att anmälas under 2017. Det skulle innebära en ökning på hela 58% jämfört med 2013!

– Vi måste vända trenden! Visst byggs det som aldrig förr och arbetsplatserna är fler än någonsin, men det betyder inte att fler måste utsättas för brott. Hos många byggföretag saknas dock kunskaper kring skalskydd och säkerhet, då är det viktigt att det finns en trygg och kunnig partner att kalla in, säger Per Hovbrandt marknadschef på Lambertsson Sverige AB.

Lambertssons koncept Keep Out säkrar din byggarbetsplats, utifrån och in. Keep Out innehåller en rad åtgärder och produkter som försvårar för tjuven att ta sig in, bland annat larm och kameraövervakning, grindar, portar, maskinstyrning och passagesystem med ID06kontroll.

– Med Keep Out på byggarbetsplatsen minimerar du risken för inbrott och stölder, projektet kan rulla på som planerat utan driftstopp och störningar och det skapar en trygg och säker arbetsmiljö för personalen. Det sparar inte minst massor av tid, arbete och pengar, säger Per Hovbrandt.

Eftersom varje arbetsplats är unik erbjuder Keep Out-konceptet inga färdiga paket. Lambertssons säkerhetsexperter ser istället till att varje arbetsplats får precis rätt lösning – de träffar kunden och går igenom det aktuella projektet, sätter ihop ett komplett förslag, sköter planeringen, leveransen, installationen och administrationen. Om någon fråga ändå skulle uppstå finns Keep Out-supporten bara ett mejl eller telefonsamtal bort.

Kontakta oss för att få veta mer om Keep Out, för säkerhets skull.

För ytterligare information, kontakta: Ola Angel, Lambertsson Sverige AB, 0733-37 61 00