Sveriges enda utomhusvelodrom invigs på nytt

Peab Asfalt har fräschat upp och renoverat velodromen i Trelleborg. I söndags invigdes den och det var en mycket uppskattad och efterlängtad invigning. Cirka 200 personer kom och det var många cyklister som förväntansfullt ville prova på den nygamla banan trots kylan och den kalla vinden.

Arbetet med att planera och asfaltera projektet har varit mycket utmanade då man enbart kunnat asfaltera banan med en vanlig asfaltläggare på en liten del av velodromen med hänsyn till den kraftiga lutningen. Arbetet har därför till största delen utförts för hand och man har packat asfalten runt banan där ytan lutade med hjälp av paddor samt använt asfaltvält på raksträckorna. Asfalteringen tog fyra dagar och tack vare skickliga yrkesarbetare och den erfarenhet de hade blev resultatet mycket lyckat. Sista handen med linjemålningen runt om banan utfördes av Trafik och Fritid i Trelleborg.

Velodromen har inte bara fått ett helt nytt liv utan asfalten som lades är också mindre miljöpåverkande då beläggningen lades med ECO-Asfalt. ECO-Asfalten baseras på 100% koldioxidneutral bioolja (Energimyndigheten) och är en restprodukt från livsmedelsindustrin.

Mikael Åkesson Ekberg, platschef, Peab Asfalt, 0733-84 83 27

Mathias Björklund, arbetschef, Peab Asfalt, 0733-84 73 09

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• #ecoasfalt
  • #peab asfalt

Peab Asfalts verksamhet har har cirka 700 anställda, bedrivs i tre regioner i Sverige med kontor i Malmö, Göteborg och Stockholm samt genom Asfaltbeläggningar i Boden, Masab Asfalt och Asfalt och Väg i Strängnäs. I Norge bedrivs asfaltverksamheten genom dotterbolagen Peab Asfalt Norge AS samt via Norwegian Aggregates och Terje Hansen.