Banbrytande hjälm gör alpin åkning säkrare

Banbrytande hjälm gör alpin åkning säkrare

POC Sweden AB vann nyligen den prestigefyllda utmärkelsen ISPO Award 2013 för sin hjälm POC Skull Orbic Comp, byggd med ny teknologi som ger optimalt skydd för den alpina åkaren. Hjälmen är ett resultat av ett samarbete mellan POC, forskningsmiljön Nationellt Vintersportcentrum Åre vid Mittuniversitetet, Kungliga Tekniska Högskolan samt med stöd från Peak Innovation.

Alpinåkare utsätts för höga hastigheter och stora belastningar på kroppen under ett åk. Risken för allvarliga skador finns alltid närvarande och hjälmen hör till den allra viktigaste utrustningen för att skydda de alpina åkarna från skador. Nyligen utförd forskning visar att hjälmar kan ta skada av de många repetitiva slagen som de utsätts för i storslalom, men även i Super G och störtlopp. Kraften från portarna då de slår i hjälmen försvagar materialen i traditionella hjälmar, vilket resulterar i att hjälmens skyddande egenskaper minskar. I linje med sin mission om att rädda liv och minska konsekvenserna av skador tog POC kontakt med Nationellt Vintersportcentrum (NVC) och forskningsingenjören Mikael Swarén och föreslog ett samarbetsprojekt.

Målsättningen var att ta fram en hjälm optimerad för att tåla repetitiva slag från portar samt ge maximalt skydd vid ett fall. En testrigg för att simulera repetitiva slag på alpina hjälmar byggdes upp i labbmiljön på Nationellt Vintersportcentrum Åre. - Genom att simulera slag från portar har vi forskat på nya, innovativa material och kombination av material. Resultatet är en hjälm som markant minskar påfrestningarna som uppstår vid slag från portar och som ger ett märkbart bättre skydd för huvudet jämfört med befintliga hjälmar, förklarar Mikael Swarén.

POC Skull Orbic Comp har en patentsökt teknologi med ett yttre material som reducerar kraften från portarna samtidigt som det skyddar hjälmens inre kärna som ska absorbera energin vid ett stort fall. Kombinationen av material är unik och har lyft utvecklingen av alpina hjälmar till en ny nivå.- Tack vare samarbetet med NVC och Mikael Swarén har vi fått tillgång till ny kompetens och ytterligare resurser för utveckling av skydd. Det innebär att vi på allvar kan ta rejäla kliv när det gäller förnyelse, förbättring och innovation vilket gagnar användarnas säkerhet, säger Stefan Ytterborn, vd POC Sweden.

Hjälmen är framtagen i ett samarbete mellan POC, forskningsmiljön Nationellt Vintersportcentrum vid Mittuniversitetet, Kungliga Tekniska Högskolan samt med stöd från Peak Innovation. Vid ISPO i München, världen största sport- och outdoormässa, vann POC Skull Orbic Comp ISPO Award 2013 i kategorin hjälmar.- Att produkter som tas fram av ledande alpina företag i samarbete med den nyligt etablerade alpina forskningsmiljön i Åre vinner ett sådant prestigefyllt pris är ett kvitto på att vår satsning redan ger resultat, vilket är oerhört glädjande. Jag är övertygad om att det här bara är början på en fantastisk resa där världsledande forskning, nya träningsmetoder och nya alpina produkter kommer att utvecklas i Åre. NVC Åre har unika förutsättning eftersom forskningsmiljön ligger i den Alpina Nationalarenan där även Svenska skidförbundets alpina verksamhet, World Cup Åre AB och Åre Slalomklubb har sina lokaler, säger Tomas Ekström, Peak Innovation.

För mer information:
Mikael Swarén, mikael.swaren@miun.se, 070-338 21 36
Tomas Ekström, tomas.ekstrom@peakinnovation.se, 070-564 55 04

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket elva ledande tillväxtmiljöer finansieras.