Bracke Systems vinner Peak Innovation Award

Bracke Systems vinner Peak Innovation Award

Peak Innovation Award 2011 går till Bracke Systems AB som utvecklar avancerade positioneringssystem för expansiva skidanläggningar i hela världen. Priset delades ut på Guldgalan, Sveriges största företagsgala, som just nu pågår i Östersund. Prisutdelare var Karin Mattsson Weijber, Riksidrottsförbundets ordförande samt Jens Nilsson, ordförande Peak Innovation.

Motiveringen lyder: ”Bracke Systems AB har innovativt nyttjat vår tids snabba teknikutveckling och framgångsrikt lanserat positionsbaserade produkter och tjänster på en världsmarknad. Genom att ta befintlig teknik och korsbefrukta två branscher har de utvecklat ett snöhanteringssystem som innebär att alpina destinationer och skidanläggningar effektivt kan utveckla sitt tjänsteutbud. Därmed har Bracke Systems AB starkt bidragit till regionens attraktionskraft och tillväxt”.

Hans Hemmingsson, ägare till Bracke Systems, tog emot priset på Guldgalan.

- Vi har utvecklat en teknik för skogsindustrin för att sedan konvertera den tekniska plattformen till att passa i alpin- och längdskidåkningssammanhang. Produkterna innebär stora kostnadsbesparingar och miljövinster för anläggningarna och är till nytta för skidåkarna. It-fieringen av skidindustrin har bara börjat, konstaterar Hans Hemmingsson, som är glad och överraskad av utmärkelsen.

- Det här är ett spännande exempel på hur andra branscher kan dra nytta av den turistiska utvecklingen i vår region. Det är dessutom extra glädjande att Bracke Systems har uppmärksammats internationellt och tagit emot ett exportpris av Svenska Handelskammaren i Wien, säger Lasse Lindqvist, vd för Peak Innovation.

Peak Innovation Award delas ut av Peak Innovation och går till en affärsutvecklare, forskare och/eller en verksamhet som på ett förtjänstfullt sätt bidragit till att Jämtlandsregionen år 2016 är en europeiskt ledande miljö för affärsutveckling och forskning inom turism, sport och friluftsliv. Juryn består av Mats Årjes, vd SkiStar, Karin Mattsson Weijber, ordförande Riksidrottsförbundet, Martin Kössler, generalsekreterare i Scandinavian Outdoor Group samt Anders Byström, regiondirektör Region Jämtland. Vinnare Bracke Systems, övriga nominerade var Marsblade samt Trangia.

www.brackesystems.se

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.