​Jämtländskt företag får 500 000 kronor till innovation inom vintersport

Det nya företaget No More Boots AB har som enda Jämtländska företag i konkurrens med 750 andra fått ett stöd på 500 000 för att utveckla en hel ny produkt inom vintersport. Det är Vinnovas ”Innovationsprojekt för företag” som väljer att satsa på det nya företaget.

– Underbart. Vi kan nu göra marknadsanalyser och riktiga produkttester. Målet är att vi ska lansera vår produkt under ISPO*-mässan 2017, säger Andreas Persson på No More Boots AB.

Satsningen är ännu hemlig då No More Boots AB inte har något patent i dagsläget, men det rör sig om en helt unik produkt inom vintersport som inte finns på marknaden idag och som har mycket hög innovationshöjd.

Peak Innovation har funnits med företaget från idéstadiet och bland annat involverat forskningsmiljön Sport Tech. I nästa steg kommer Peak Innovation bland annat hjälpa till med patentsökning och 3D-animeringar.

– Det här är ett typexempel på hur Peak Innovation ska fungera. Man kommer med en idé, vi hjälper till med kontakter, expertkompetens, rådgivning, finansiering och tester. Vi öppnar upp en ”Peak Highway” som snabbare tar företagaren från idé till en färdig produkt. På ett par år kan företaget växa och anställa, säger Anna Ottosson, verksamhetsledare Sport Peak Innovation.

Film om Peak Innovation: https://www.youtube.com/watch?v=slk1BLnKpYw

För mer information kontakta:

Andreas Persson, No Moore Boots AB, 073-040 10 69

Anna Ottosson, Peak Innovation, 070-609 00 76

*ISPO är världens största mässa för sport- och friluftsprodukter. Den genomförs varje år i Munchen, Tyskland.