Örndalen i strategiskt samarbete med Peak Innovation

Örndalen i strategiskt samarbete med Peak Innovation

Exploateringsbolaget Örndalen har inlett ett samarbete med Peak Innovation, Jämtlandsregionens framtidssatsning för att stärka regionens varumärke och konkurrenskraft. Örndalen i Vemdalen blir Sveriges första alpina storsatsning sedan 1980-talet, med planerad byggstart sommaren 2013.

- Örndalen är en innovativ satsning med stark hållbarhetsprägel och potential att skapa långsiktig tillväxt. Att ett av projektets profilområden är tränings- och hälsoturism gör samarbetet extra naturligt för oss, säger Jan Andersson, ansvarig för Arena och Evenemang inom Peak Innovation. Peak Innovation är ett partnerskap mellan näringsliv, universitet, offentlig sektor och idrottsrörelsen.

Visionen är att Jämtlandsregionen ska bli en ledande europeisk miljö för forskning och affärsutveckling inom turism, sport och näringsliv. Tre forskningsområden är knutna till satsningen; turismforskningsinstitutet ETOUR, Sportstech som är den ingenjörsvetenskapliga grenen inom Sportteknologi och Nationellt Vintersportcentrum som är världsledande inom skidforskning.

- Vi har sedan tidigare ett samarbete med Etour. Peak Innovation är ytterligare en viktig strategisk partner för oss. För att utveckla en upplevelsedestination i internationell toppklass behöver vi knyta till oss den främsta expertisen inom varje område där vi ska verka, säger Mats Svensson, styrelseordförande för Örndalen Exploatering AB och tidigare vd för Holiday Club samt Skistar i Åre och Vemdalen.

Planerad byggstart för Örndalen är sommaren 2013. Projektet är indelat i fyra etapper och omfattar fullt utbyggt cirka 7 000 bäddar. De sammanlagda investeringarna i Örndalen beräknas till cirka två miljarder kronor. Projektet har starkt stöd hos såväl Härjedalens kommun som Länsstyrelsen i Jämtlands län. Merparten av miljötillståndsärendena är redan hanterade av berörda myndigheter och Härjedalens kommuns beslut om detaljplan för området väntas inom kort.

Peak Innovation är ett partnerskap mellan näringsliv, universitet, offentlig sektor och idrottsrörelsen. Aktörerna är Peak Business & Sports AB med Jämtland-Härjedalens Idrottsförbund, Mittuniversitetet, Östersunds-, Krokom- och Åre kommun samt Regionförbundet Jämtland. Projektet Peak Innovation drivs i ett gemensamt bolag – Mid Sweden Science Park AB.

Mats Svensson, styrelseordförande, Örndalen Exploatering AB
Mobil: 070 – 609 33 52
E-post: mats@orndalen.se

Jan Andersson, verksamhetsledare Evenemang- och arenautveckling Peak Innovation
Mobil: 070 – 601 28 97
E-post: jan.andersson@are.se

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket elva ledande tillväxtmiljöer finansieras.