Peak Innovation träffar Näringsdepartementet

PRESSMEDDELANDE 2011-01-13

Idag, torsdagen den 13 januari, har en delegation från Peak Innovation träffat representanter för Näringsdepartementet i Stockholm.

Syftet med mötet var att informera om näringslivsstrukturen, finansieringsförutsättningar och ge förslag på nya finansieringsmodeller för tjänsteföretag i Norrlands inland, och då speciellt inom turism, sport och friluftsliv.

”Vi tog del av en inspirerande presentation kring tjänsteföretagande och möjligheter för företag att tillsammans med offentliga insatser realisera utveckling i Norrlands inland. Vi har fått ökad förståelse för tjänstenäringar, och hur Inlandsinnovation AB skulle kunna möta de behov som finns”, säger Thomas Bengtsson, kansliråd på Näringsdepartementet.

Dagens Industri skriver idag, den 13 januari, om turismen som en ny svensk basnäring och att utländska turister spenderat över 100 miljarder kronor i Sverige under 2010 vilket är mer än stål- och personbilsexporten tillsammans.

”Vi har internationellt starka destinationer, varumärken och företag inom tjänstesektorn där det gäller att ha anpassade finansieringsmodeller. Vi har nu förmedlat kunskap om förutsättningarna i vår region, som vi hoppas är till stöd när de nu formar direktiv för riskkapitalbolaget Inlandsinnovation AB”, säger Lasse Lindqvist , VD Peak Innovation.

Statliga Inlandsinnovation AB, som placeras i Östersund, har 2 miljarder i riskkapital för Norrlands inland och i första hand för skogsnäringen, gruvindustrin och turismen.

För mer information kontakta:

Lasse Lindqvist, VD Peak Innovation, 070-636 2007

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.