Snöseminariet: Samarbete ska lösa snöproblemet

Snöseminariet: Samarbete ska lösa snöproblemet

Erfarenhetsutbyte, ny kunskap och samarbete var i fokus när snöbristen diskuterades under Peak Innovations snöseminarium på torsdagen. Någon konkurrens mellan arrangörer märktes inte av.
– Alla samarbeten som gynnar samtliga parter är bra. Man ska ta lärdom av varandra, säger Vasaloppets arenachef Anders Holmberg.

Efter föreläsningar av Swecos hållbarhetschef Andreas Gyllenhammar, två snö- och lavinforskare från Luleå och Davos, samt Guri Hetland, general för Trondheims-VM 2021, avslutades dagen med gruppdiskussioner mellan 60-talet deltagare. Enligt Peak Innovations Anna Ottosson var dessa rundabordssamtal den viktigaste delen av seminariet.

–Vi måste öka kunskapen om varandras satsningar och kunskaper. Alla ska inte satsa på samma saker. Om Trondheim exempelvis utvecklar spetskunskap inom snöproduktion, kanske Östersund ska satsa på att fördjupa sig i snöhantering för beständigare snö. Sedan kan orterna utbyta kunskap på sina respektive spetsområden. Allt för att öka motståndskraften mot framtidens dåliga vintrar.

Under slutsummeringen kom många konkreta idéer fram. Snötillverkningssystem som startar automatiskt nattetid för att öka tillgången till de kallaste timmarna, att återanvända och rena snö som plogas upp från gatorna, att tillsätta en expertgrupp för snö samt att anordna fler snöseminarier.

Men den viktigaste slutsatsen var att samarbete är nyckeln till framgång. Exempelvis att öka det politiska engagemanget över landsgränsen mellan Norge och Sverige. Över hälften av deltagarna hade vid seminariets slut hittat minst en person som de ville fortsätta samtala med om snötillgången i framtiden.

– Nu har vi tagit på oss att sammanfatta de här slutsatserna. Därefter kommer vi att kalla till en ny snöträff. Det är tydligt att frågan är brännhet och att intresset för lösningsfokuserat samarbete är mycket stort, säger Anna Ottosson sportansvarig på Peak Innovation.

Presskontakt:

Anna Ottosson, verksamhetsledare Sport Peak Innovation, tel. 070-609 00 76

Peak Innovations uppdrag är att öka förutsättningarna för att idéer blir innovationer, som i sin tur blir företag eller utvecklar företag som erbjuder tjänster eller produkter. Peak Innovation finansieras av VINNOVA, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitetet och Åre Kommun och är en partner som erbjuder kontakter, kunskap och drivkraft för forskning och affärsutveckling.