Snöseminariet: ”Skidåkningen som kulturarv är viktigast”

Snöseminariet: ”Skidåkningen som kulturarv är viktigast”

Snö är råvaran för många affärsverksamheter i Sverige. Många miljarder omsätts i alltifrån sändningsrättigheter och sponsoravtal på stora skidmästerskap, till försäljning av skidkläder och vinterturism. Men den är också en förutsättning för uteaktiviteter och folkhälsa för både barn och vuxna. Det påminde Guri Hetland om på Peak Innovations snöseminarie i Östersund på torsdagen.

– Vi har stora skidevenemang för att skidåkning är viktigt för oss. Och snö till stora arrangemang är viktigt och det måste vi lösa. Men allra viktigast är att vi har snö där folk bor. För mig så är skidor som kulturarv det viktigaste, eftersom stora mästerskap kan vi inte ha om vi inte i framtiden har snö där folk bor, säger Guri Hetland.

Det är en mörk bild som tecknas av hållbarhetschefen på Sweco Andreas Gyllenhammar. Klimatförändringarna gör snötillgången nyckfull. Klimatmodellerna visar på ökad nederbörd under vinterperioden i vår region, men alltmer kommer falla som regn och perioderna med snötäcke minskar.

– Klimatforskarna är entydiga – det blir sämre vintrar framöver. Men det kan också vara en möjlighet, klarar vi att utveckla klimatvänlig snötillverkning i framtiden så kanske vi kan utvidga skidåkningen till fler delar av världen.

Guri Hetland ser samarbete i regionen och Norden som nödvändigt för att hitta sådana smarta lösningar. Och hon tycker att snöseminariet i Östersund är ett viktigt initiativ för att nå dit.

– Det har varit väldigt intressant. Jag tror på samarbete i mittnorden. Det finns mycket kompetens här och klarar vi att nyttja den kunskapen i samma riktning så har vi möjligheter att få till en förändring.

Presskontakt:

Anna Ottosson, verksamhetsledare Peak Innovation, tel. 070-609 00 76
Guri Hetland tel. +47 913 49 007

Peak Innovations uppdrag är att öka förutsättningarna för att idéer blir innovationer, som i sin tur blir företag eller utvecklar företag som erbjuder tjänster eller produkter. Peak Innovation finansieras av VINNOVA, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitetet och Åre Kommun och är en partner som erbjuder kontakter, kunskap och drivkraft för forskning och affärsutveckling.