Två inkubatorföretag från Mid Sweden Science Park vidare till riksfinal

Venture cup är en rikstäckande tävling där bästa affärside utses. Inför riksfinalen har en jury valt 12 finalister som har chansen att vinna 25 000- respektive 100 000 kronor. Finalisterna tävlar i fyra olika kategorier där kategorivinnarna sedan har chansen att bli totalsegrare. De fyra kategorierna är Life Science & Teknik, Människan & Samhälle, Miljö & Energi och Webb, Mjukvara & Media.

Ifrån Jämtland är Fundsurf nominerad i kategorin Webb, Mjukvara & Media och Sweare i kategorin Människa och Samhälle. Thomas Hallberg, Christian Frick och Jenny Frick, grundare av Fundsurf, har skapat en crowfoundingplattform som gör det enklare att skapa sociala evenemang. Företaget blev även totalvinnare i region Nords final.

-  Det känns jätteroligt och väldigt inspirerande att vara nominerad till riksfinal. Det är en enorm bekräftelse på det vi gör och det ger oss energi att fortsätta. Vi börjar nu med att sikta på kategorin och utan att veta något om de andra så är vi 1 av 3 och har lika stor chans att vinna, säger Thomas Hallberg, Fundsurf.

Sweare skapar längdskidåkningskläder som har både funktion och design.  Malin Åkerlund och Per Brännäng ville göra roliga kläder för skidåkning då de ansåg att alla såg likadana ut.

-  Det känns fantastiskt roligt att få ett sådant här erkännande på det arbetet vi lagt ner på affärsplanen. Vi hoppas att det här ska hjälpa oss att lättare hitta finansiärer så att vi kan förverkliga vår idé helt ut, säger Per Brännäng, Sweare.

De båda företagen har varit med i programmet Innovationen takeoff på Mid Sweden Science Park. De har coachats av affärsrådgivare och blivit uppmuntrade att anmäla sig till Venture Cup.

-  Vi är stolta och glada och nöjda över att de gått till riksfinal och vi tror på dem jättemycket, säger Suzan Stenberg, affärsrådgivare vid Mid Sweden Science Park.

Regioner

Mid Sweden Science Park är en mötesplats för innovation, entreprenörskap och tillväxt, som kopplar ihop ett stort nätverk av olika kompetenser. Inkubatorn är en av flera verksamheter inom Mid Sweden Science Park och välkomnar alla som har en ny idé eller en ny produkt. Mid Sweden Science Park har totalt tio anställda, varav tre inom Inkubatorn.