Engagerade vikarier i Skåne blir mentorer!

VRE Education samarbetar med Mentor - en ideell organisation som jobbar med mentorskap för unga mellan 13 och 17 år.

Som mentor åt en ungdom är du en person som respekterar och lyssnar. Någon som kan hänga med på en fotbollsmatch, nya Twilight-filmen eller bara fika ett par timmar. Som kan snacka om både jobbiga, konstiga eller roliga grejer. En vanlig, vettig vuxen, helt enkelt!

VRE Educations lärarvikarier är just vanliga, vettiga vuxna - med ett stort intresse för barn och unga. De är goda förebilder och vikarierar på skolor i Malmö, Lund och Helsingborg med omnejd.

VRE Educations vikarier har på måndag chansen att gå Mentors specialutformade utbildning! Utbildningen förbereder dem för att bli mentor åt en ungdom och möjligheten att göra skillnad för en ung tjej eller kille. Efter utbildningen kan de som vill anmäla sig som mentor. Måndag 17 februari kl. 15 - 18 på Kärleksgatan 2A i MalmöPress är varmt välkomna!

En som redan är mentor parallellt med arbetet som lärarvikare för VRE Education är Jessica Presits.

Jessica är 26 år och bor i Kävlinge. Hon jobbar för VRE Education som språklärarvikarie på en skola i Malmö och är även mentor genom Mentor Malmö. När hon inte vikarierar studerar hon språk för en framtida språklärarexamen. Just nu är det heltidsstudier i spanska som gäller.

Läraryrket har alltid lockat Jessica, så när en vän tipsade om VRE Education tyckte hon att det kunde vara en bra chans att prova på yrket. Och nu har hon bestämt sig för att verkligen utbilda sig till lärare.

"Det bästa med att vara vikarie" säger Jessica, "utöver att jag får jobba med språk som jag älskar, är att man får arbeta med barn och ungdomar. Det är ett livat yrke, om man säger så."

Jessica kom i kontakt med Mentor Sverige genom VRE Educations nyhetsbrev. Eftersom hon alltid har haft ett intresse för samhällsfrågor verkade mentorskapet för en ungdom som ett bra sätt att arbeta ideellt för att förbättra samhället.

"Det bästa med att vara mentor" säger Jessica, "är att man får en otrolig erfarenhet och utvecklas mycket. Till en början gick jag in i mentorrollen med en tanke om att göra något bra genom att finnas där för en ungdom, men det har visat sig vara lika värdefullt för mig att ha en mentorungdom. Det ger perspektiv och vidgar vyerna. Något annat som är väldigt bra är att personalen på Mentor Sverige är så duktiga på att matcha ihop mentorpar, så att man verkligen kan funka bra ihop med sin ungdom."

Elin Granath, regionansvarig Skåne, VRE Education elin.granath@vre.se tel: 070-740 65 98
Winnie Baernert, programansvarig Mentor Malmö winnie.baernert@mentor.se tel: 076-526 35 80
Jessica Presits, lärarvikarie, mentor och språklärarstudent jessica.presits@gmail.com tel: 073-738 34 97