Expanderar till Skåne - söker 500 studenter till ny vikariepool

Skolbemanningsföretaget VRE Education som startades 2001 av grundarna till Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor, expanderar nu och startar verksamhet i Skåne. Med 1 317 skolor och 70 000 studenter på högskolenivå är Skåne en attraktiv marknad för VRE Education vars affärsidé är att höja kvaliteten på vikarier och underlätta för skolledare.

Vår verksamhet bygger på att hyra ut rätt vikarie till rätt skola och vi arbetar just nu för att fylla vår vikariepool med kvalificerade medarbetare som är väl förberedda att gå ut i Skånes skolor och förskolor, vi har redan nu 50 starklara vikarier. Det är en enormt spännande region för oss och ett första steg i en kommande expansion. I Stockholm är vi ledande med ett nära och framgångsrikt samarbete med 500 skolor. Vi har redan nu flera positiva kontakter med potentiella kunder i Skåne, säger Charlotte Alkeborn, VD på VRE Education.

VRE Education har idag 50 vikarier som är startklara att jobba i Skåneregionen och målet är att ha cirka 500 aktiva vikarier. För att nå ut till fler planerar VRE Education under hösten rekryteringsdagar på väl valda ställen kring på Lunds Universitet och Malmö högskola, kampanjer på Facebook och andra sociala medier, lokal annonsering och på AMS samt via eget nätverk.

Noggrann urvalsprocess och obligatorisk vikariekurs

VRE Education anställer endast vikarier som har tidigare erfarenheter av att jobba med barn och unga. Många av lärarvikarierna är högskolestuderande eller färdigutbildade akademiker med ett stort intresse för skola och pedagogisk utveckling. Samtliga lärarvikarier intervjuas personligen och alla har ett godkänt utdrag ur belastningsregistret. I förberedelserna ingår även VRE Educations obligatoriska vikariekurs som bland annat berör pedagogiskt ledarskap och information om BRIS’ verksamhet och Barnens Hjälptelefon.

– Vårt arbetssätt bidrar till högre kvalitet i skolorna samtidigt som det sparar tid och underlättar för skolledarna. Enligt den nya rapporten från Lärarförbundet lägger rektorer alldeles för mycket av sin tid på administration. Genom att anlita oss kan skolledarna i stället ägna sig åt att utveckla skolorna, fortsätter Charlotte Alkeborn.

Ansökningar till vikarepoolen tas emot via hemsidan. Skånes regionkontor kommer att ligga i Malmö och rekryteringen av regionansvarig pågår.

Erbjuder en helhetslösning för bemanning, rekrytering och utbildning

VRE Education har idag ett nära samarbete med 500 skolor i Stockholm och erbjuder även rekryteringstjänster med totalt ansvar för hela processen, från att ta fram platsannonser till att intervjua lämpliga kandidater och presentera för skolledning. Genom dotterbolaget Learnit24 erbjuder VRE Education även kunskap och utbildning om hur IT-stödd pedagogik kan inspirera och motivera till lärande.