Dokumentärfilm om Kal P Dal på gång!

Film om Kal P Dal på gång!

En av de stora, och mest spännande händelser i Skånes musikhistoria var för 40 år sedan då Kal P Dal spelade in sitt debutalbum, "Till Mossan!", live i Malmö med Peps Persson som producent.

Det är en modern klassiker som utgör en del av Skånes moderna kulturhistoria och en grundsten i den skånska rockkulturen. En ikon vars arbete aldrig slutar att imponera och inspirera nya generationer.

Vi anser att det är på sin plats att Kal P Dals liv nu skildras i en dokumentärfilm.

Ingen kan låta bli att fascineras av Kalle Pedal och hans livshistoria. Han var otroligt energisk både på scen och som person vilket gjorde att få lämnades oberörd av honom. Hans musik stack ut. Han översatte klassiska rock n roll låtar till skånska med ett uttryck och känsla som många i Skåne kunde identifierade sig med. Kalle Pedal var en underdog som trots rådande trender ständigt gick sin egen väg. Hans oerhörda energi, glädje och drivkraft inspirerar oss och förhoppningsvis även de som ser den färdiga filmen.

Om filmprojektet.
Filmarna Stefan Källstigen och Dag Ösgård har under tre års tid gjort omfattande intervjuer och grävt fram material med Kal P Dal som aldrig tidigare sett dagens ljus. Filmklipp, musik och intervjuer kommer presenteras för första gången i filmen. Dag och Stefan har nu startat en crowdfunding för filmen tillsammans med Kalle Pedals goda vän Tommy Holmgren.

Ps. Vi ska ut och sätta upp affischer 10 - 12 januari tillsammans med Kalles vapendragare och bandmedlem Janne Knuda. Kontakta oss på telefon eller mejl om ni vill ha en exklusiv intervju.

Det finns möjlighet att visa Trailern i onlineartiklar: https://vimeo.com/377543486