Edward Blom och Per Bolund deltar vid utmärkelserna till Sveriges Bästa Landskapsmat, Husmansbord 2015

Gastronomen, kultur- och näringslivshistorikern och kokboksförfattaren Edward Blom. Foto: Eva Hildén Smith

På GastroNord, Stockholmsmässan, den 28 april kl: 16.30, utdelar gastronomen, kultur- och näringslivshistorikern och kokboksförfattaren Edward Blom och Konsumentminister Per Bolund utmärkelser till tjugosex tidigare Husmansbord-diplomerade matprodukter och livsmedelsproducenter som därmed utnämns till Sveriges Bästa Landskapsmat 2015. Diplomen delas ut tillsammans med Pelle Agorelius som är initiativtagare till Husmansbord och Svensk Landskapsmat, samt äger och driver Saxhyttegubben som producerar de alkoholfria bärdryckerna Blåbär 100% och Lingon 100% Snaps. Diplomutdelningen sker på Producentscenen i utställningområdet för svenska produkter och kokböcker, i samarbete med Saxhyttegubben och CloseUp PR.

- Edward Blom är en fantastisk person ett med djupt engagemang för mat och kultur och det är väldigt roligt att han hjälper oss att lyfta fram den goda maten, säger Pelle Agorelius som driver Husmansbord, Sveriges Bästa Landskapsmat och Saxhyttegubben tillsammans med sin fru Ewa från Saxhytte Gård i Grythyttan. Husmansbord-idén är att fokus på fördelar och förtjänster utvecklar matens mervärden, för kundens bästa. Inte minst därför, är det oerhört hedrande för oss att dessutom gästas av Per Bolund, som ansvarar för just konsumentfrågorna i regeringen.

Husmansbord och Sveriges Bästa Landskapsmat samarbetar med Stockholmsmässan och återkommer till GastroNord med utmärkelsen för tredje gången.

De tjugosex diplomerade produkterna och producenterna har valts ut av entusiaster och experter inom livsmedel, restaurang, marknadsföring, media, design och varumärkesutveckling. Valen baseras på mervärdesanalyser som gjorts under de senaste två åren, i just Jakten på Sveriges Bästa Landskapsmat. Pressrelease från 2014Pressrelease från 2015.

- Vi vill lyfta fram förebilder vi hittar bland dem som gör den bästa maten, oavsett om det är stort eller smått, nyskapande eller traditionellt, säger Pelle Agorelius. Det är viktigt att hela landet representeras, därför utses i möjligaste mån en per landskap, inklusive Sápmi.

Husmansbord och Jakten på Sveriges Bästa Landskapsmat påbörjades 2009. De som får diplom har möjlighet att använda utmärkelsen i sin marknadsföring och kan märka sina varor med Husmansbord-dekaler. De erbjuds även att delta i de marknadsföringsaktiviteter som Husmansbord arrangerar, både i Sverige och internationellt.

Välkommen till Producentscenen kl 16:30 den 28 april på GastroNord.

Edward Blom är gastronom, kultur- och näringslivshistoriker samt prisbelönt kokboksförfattare tillsammans med sin fru Gunilla Kinn Blom. Paret är aktuella med boken ”Kokkonst för Livsnjutare” (Norstedts) som av Husmansbords samarbetspartner Gourmand Awards utnämnts till Sveriges bidrag i kategorin Food Writing. Redan Kl 14:45 torsdagen den 28 april möter vi Edward och Gunilla på Producentscenen då Pelle Agorelius samtalar med dem om svenska kokböcker i världen tillsammans med kokboksförläggaren Johanna Kullman från Norstedts. Paret Blom signerar också ”Kokkonst för livsnjutare” som kommer att finnas till försäljning i samband med detta. Norstedts, med förläggare Johanna Kullman, står bakom ett flertal av årets svenska bidrag till Gourmand Awards och är själv dessutom finalist till den oerhört prestigefyllda titeln Best Publisher i konkurrens med alla världens kokboksförläggare. 209 länder deltar i Gourmand Awards och årets prisutdelningar äger rum i Yantai, Kina den 28-29 maj. Där leder Pelle Agorelius och Husmansbord den svenska matkultur-delegationen och presenterar även den bästa svenska landskapsmaten för de kinesiska och internationella deltagarna.