Statssekreterare Hans Dahlgren, Britt-Marie Mattsson och Pelle Agorelius skålar i champagne. Foto: Ewa Hector Agorelius.

Landskapsmat och författarhyllningar på Frankrikes nationaldag

För femte gången bjöds det på svensk landskapsmat och Saxyttegubbens Blåbär 100% när Frankrikes nationaldag firades på det franska ambassadörsresidenset i Stockholm.

- Sverige och Frankrike har mycket gemensamt och genom maten lär vi oss att uppskatta varandras skillnader och olikheter också, säger Pelle Agorelius som driver Saxhyttegubben och Husmansbord i Grythyttan tillsammans med sin hustru Ewa. Tillsammans med kockarna Björn Ståhlberg från Br. Olssons Elektriska i Karlstad och Joacim Jutemalm, som är elev på Pihlskolans restauranggymnasium, bjöd de gästerna på bland annat smörstekta nyplockade kantareller, älgkött från Saxhytte Gård och Bergslagsdelikatesser, lufttorkad Nibble-skinka från Västmanland, jordgubbar med grädde, Grythytteknäcke och annan utvald och Husmansbord-diplomerad svensk landskapsmat från hela Sverige.

Statssekreterare Hans Dahlgren representerade regeringen vid det franska nationaldagsfirandet och skålade med författaren Britt-Marie Mattsson för att fira att hennes och Leif Mannerströms bok Matens makt (Norstedts förlag) vann första pris kategorin Food Writing i Gourmand Awards, som brukar kallas VM för kokböcker, i Kina i maj. Pelle Agorelius, som är Gourmand Awards representant i Sverige, höjde också sitt glas i gratulationerna.

- Jag är glad över att författarskapen som handlar om mat uppmärksammas, säger han. Britt-Marie Mattsson och Leif Mannerström förklarar och beskriver matens roll i internationella relationer på ett utmärkt och lättillgängligt sätt med sin vinnarbok.

Britt-Marie Mattsson kommenterar:

- Vi har många idéer och tankar om hur vi ska följa upp Matens makt med en ny bok. Vi är mycket glada och uppmuntrade av Gourmand Awards författarpris som gör att boken uppmärksammas internationellt, och över den uppskattning boken får i Sverige.

Under försommaren har Britt-Marie Mattsson också ärats med H. M. Konungens medalj av 8:e storleken i Serafimerordens band för framstående insatser som journalist.