Elin Agorelius från Saxhyttegubben och Gourmand Awards-vinnaren Ernst Kirchsteiger. Foto: Pelle Agorelius

"Sverige är ett av världens främsta länder på matmedia och kokboksutgivning"

Edouard Cointreau, grundare och president av Gourmand Awards hyllar svensk matmedia och kokböcker.

- Sverige är ett av världens främsta länder på matmedia och kokboksutgivning, säger han. Under de över 20 åren som gått sedan jag grundade Gourmand Awards vid bokmässan i Frankfurt har jag följt utvecklingen av det svenska kokboksundret. Vid finalerna i Yantai den 28 och 29 maj bevisade Sverige sin storhet genom häpnadsväckande framgångar i de viktigaste kategorierna Best Food Television, Best Book of the Year och Best Publisher.

Edouard Cointreau fortsätter:

- Vi bjuder nu in, helt utan deltagaravgifter, alla svenska matmedier att skicka årets utgivningar till Gourmand Awards. Inbjudan gäller allt inom kokböcker och matmedia från Sverige publicerat mellan 15 november 2015 och 15 november 2016.

Vid Gourmand Awards den 28 och 29 maj blev Ernst Kirchsteiger, inredningsdesignern och matkreatören som leder det populära TV-programmet "Sommar med Ernst", invald i World Food Television Hall of Fame.

- Ett internationellt erkännande betyder att jag känner mig oerhört stolt. Att få detta pris efter 16 år i svensk television känns fantastiskt, säger Ernst Kirchsteiger.

Johanna Kullman, kokboksförläggare på Norstedts fick utmärkelsen Best Publisher In the World. Hon kommenterar:

- Den internationella utmärkelsen Best Publisher In the World ser jag som ett kvitto på att tio års förläggeri av några hundra böcker lönat sig. Jag är mycket glad och stolt över detta.

Pelle Agorelius, som driver Husmansbord och Saxhyttegubben i Grythyttan tillsammans med sin hustru Ewa, är svensk samarbetspartner för Gourmand Awards, de prestigefyllda utmärkelserna som delas ut varje år till kokboksförfattare, fotografer, formgivare, förläggare och matmedia från hela världen.

- Svensk matmedia visar enorm bredd och besitter gedigen och unik kunskap, säger Pelle Agorelius. Årets framgångar bevisar att Sverige har de vassaste av spjutspetsar inom samtliga områden. Koket.se vann världens bästa website, Ernst Kirchsteiger tog evig plats i World Food Television Hall of Fame och Johanna Kullman från Norstedts utsågs till världens absolut bästa kokboksförläggare. ”With Our Own Hands” av Jamila Haider och Frederik van Oudenhaven, med förord av Prince Charles, vann världens bästa kokbok, alla kategorier.

Genom prisutdelningarna och mässorna som Gourmand Awards arrangerar skapas unika möjligheter att hela tiden visa det bästa från Sverige. Intresset för svensk och nordisk mat är stort utomlands, allt fler vill lära sig mer om oss och där har kvalitativ kommunikation en självklar roll.

- Vi har gång på gång visat att Sverige tillhör ett av världens främsta länder på matmedia och kokboksutgivning och jag är säker på att de svenska framgångarna i Gourmand Awards kommer att fortsätta, avslutar Pelle Agorelius.

- på Engelska

Edouard Cointreau

zhangyaping22@yahoo.fr

- på Svenska