Undersökning: Lärarna sågar nya legitimationen.

I undersökningen Lärarpanelen, som publiceras idag, svarar 75 % av lärarna att högre lön är den viktigaste åtgärden för att höja statusen på yrket. Endast 3 % svarar lärarlegitimationen.

– Det här är intressant eftersom ett viktigt argument för att införa lärarlegitimation är tankefiguren att det höjer statusen på yrket, säger Patricia Kimondo, VD på Lärarförmedlarna.

Med undersökningen som grund, publicerar Patricia Kimondo idag en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Undersökningen visar också att 68 % av lärarna anser att lönen för hela kåren ska höjas, medan bara 7 % anser att det ska skötas individuellt. En viktig anledning till det, är att lärarna till stor del saknar förtroende för skolchefernas mandat och förmåga att sätta rättvisa, individuella löner, vilket inte minst framgår av undersökningens fritextsvar.

Det är också uppenbart att lärarna anser att legitimationen till stor del är en kosmetisk åtgärd utan substans. Fler detaljer finns i själva undersökningen, lararformedlarna.se/lararpanelen.

Lärarnas svar på ”Välj det alternativ du anser vara mest statushöjande!”

1. Högre lön för hela lärarkåren, 68 %.
  2. Fler karriär/utvecklingsmöjligheter i yrket, 9 %.
  3. Individuell löneökning efter kompetens, 7 %.
  4. En förändrad och förbättrad massmedial bild av yrket, 7 %.
  5. En förbättrad lärarutbildning, 4 %.
  6. Nya lärarlegitimationen, 3 %.
  7. Inget av alternativen, 2 %.
  8. En bra chef och ett gott ledarskap, 0 %.

Om Lärarpanelen

• Lärarpanelen består av 220 högt kvalificerade behöriga lärare och skolledare som säger sitt om viktiga och aktuella skolfrågor. Nya medlemmar rekryteras kontinuerligt.
  • Lärarpanelen svarar på både vardagliga och brännheta skolfrågor. Resultaten presenteras på hemsidan samt för berörda makthavare och media.
  • Lärarpanelen drivs av Lärarförmedlarna, vars roll är att som oberoende part driva panelen genom att lyfta aktuella skolfrågor och därmed låta lärarnas röster bli hörda.

• jan björklund
  • lärarlegitimation