Företrädesemission om 22,3 mkr i Slitevind övertecknades via Pepins plattform

Företrädesemissionen i Slitevind AB (publ) avslutades den 5 december 2016 på Alternativa Listan (en del av Pepins Group AB). Emissionen tecknades till cirka 47 miljoner kronor vilket motsvarar en teckningsgrad om cirka 210 %. Slitevind tillförs cirka 22,3 miljoner kronor före sedvanliga emissionskostnader.

Våren 2016 träffade Slitevind AB ett avtal med Samkraft AB om förvärv av två bolag innehållandes totalt 10 vindkraftverk (Samkraftmaskinerna). Köpeskillingen är på ca 167 Mkr skuldfri bas, netto krävs ca 50 Mkr eget kapital. Emissionen genomfördes för att långsiktigt kunna äga samtliga 10 Samkraftmaskiner.

Genom emissionen nyemitteras totalt 893 300 aktier till kursen 25 kr. Efter företrädesemissionen uppgår aktiekapitalet till 31 265 500 kronor fördelat på 3 126 550 aktier.

Företrädesemissionen kommer att registreras på Bolagsverket vilket beräknas ske under januari 2017. Aktiehandel på Alternativa Listan kommer återigen inledas den 11 januari.

VD Jonas Dahlström kommenterar: ”Vi är glada för det stora intresset för nyemissionen och tackar för förtroendet. Vi fastställde 2105 strategin att dubbla den årliga produktionen från 75 GWh till 150 GWh på fem års sikt. 2015 uppgick produktionen till 95 GWh. Med förvärvet av Samkraftmaskinerna uppnås en normalårsproduktion på 150 GWh redan innevarande år.”

Pepins Group AB (publ) har agerat rådgivare i samband med företrädesemissionen.

För ytterligare information kontakta:

Jonas Dahlström, VD, Tel: +46 (0) 702-28 44 04 E-mail: jonas@slitevind.se

Marcus Bonsib, Pepins Group AB (publ), Tel. +46 (0) 721 82 72 90 E-mail: marcus@pepins.com