Healthtech-bolaget Naava gör crowdfunding succé – får in 21 miljoner kr via 1 357 investeringar

Pepins har genomfört ännu en framgångsrik crowdfunding runda. Healthtech-bolaget Naava stängde i förtid och fick in 21 miljoner kronor via 1 357 investeringar. Dessutom tog Naava tillvara på det momentum som emissionen skapade och använde det medvetet som en del i sin marknadsföringsstrategi.

Naava har under flera års tid forskat på området ren luft – nästa globala hälsotrend – vilket resulterat i en lösning som skapar naturligt ren och frisk luft inomhus. Naava är idag ledande inom biologisk luftrengöring och marknaden för området är global. Naava har sitt fokus främst på storstäder med stora problem med förorenad luft, men har nu även etablerat sig i Sverige.

Delägarkraften gav stor effekt

”När vi valde Pepins som partner för vår crowdfunding-runda diskuterade vi mycket kring styrkan i delägarkraft och hur man på bästa sätt tar tillvara på den. Ändå blev vi överväldigade över responsen. Utöver de 21 miljoner kr som vi har fått in, har vi dubblerat antal förfrågningar om våra produkter och betydligt fler besökare än tidigare till vår hemsida. Det har redan resulterat i fler nya kunder. Nu ser vi fram emot att tillsammans med våra nya delägare fortsätta växa bolaget och sprida nordisk naturlig luft runtom i världen” säger Aki Soudunsaari, Naavas VD och grundare.

”Vi på Pepins är oerhört stolta över utgången. Vi tror starkt på att fler delägare skapar både engagemang och tillväxtmöjligheter. Naava var relativt nya på svenska marknaden så det känns extra bra att kunna hjälpa till att etablera en produkt som bidrar till att lösa ett globalt hälsoproblem, säger Latif, ansvarig för emissionen på Pepins,som nu ser fram mot att följa Naava framåt.

Naavas crowdfunding-runda i siffror

Naava fick in 21 miljoner kr och 1 257 nya delägare via 1 357 investeringar. Snittinvesteringen på Pepins.com var 15 464 SEK, minsta investering 1 075 SEK och största 473 000 SEK.

Högupplösta bilder kan hämtas på: http://bit.ly/2oDF6bA

Om Naava

Naava är ett health tech företag och Cleantech Finlands flaggskeppföretag vars smarta, aktiva växtväggar hämtar naturen och dess friska luft till inomhusmiljöer. Företaget är grundat år 2011 och sysselsätter idag över 50 arbetstagare i Jyväskylä och Helsingfors i Finland, Stockholm i Sverige och New York och New Jersey i USA. Företagets produkter designas i Finland och tillverkas i Finland och USA. Naavas design har prisbelönats med det prestigefyllda Fennia Prize -priset. År 2025, strävar Naava till att kunna erbjuda en miljard människor möjligheten att andas naturligt ren luft och uppleva naturen inomhus. www.naava.io

Aki Soudunsaari, VD och grundare, Naava, aki@naava.io, +358 (0) 40 822 6322