Den 2 maj lanserar vi Ballantine's 17 yo

Den 2 maj lanserar vi Ballantine's 17 yo

En produkt som såg dagens ljus för 75 år sedan och nu får chansen att glädja de svenska konsumenterna. Det blir också en fin pusselbit i den range av Ballantine’s som redan fi nns representerad i Sverige.

När Sandy Hislop blandar sin whisky för att göra Ballantine’s väljer han omsorgsfullt ut speciellt handplockade fat, vart och ett lagrat minst 17 år.

Alla faten behövs för att få fram den unika karaktären och den komplexa smaken.
Det är viktigt att varje whiskydistrikt ger sitt unika bidrag till den färdiga produkten. Antal fat kan variera ifrån allt mellan 30-40 fat beroende på karaktär och utveckling.

Whiskyn från Lowlands bidrar med mjukhet och en sofi stikerad ton, från Speyside tillför man en del av kroppen, toner av mineral och frukt. Från Highlands kommer en fullmatad whisky med härlig frukt och kryddighet och från Islay kommer den något torra och kända rökiga smaken eftersom kornet röks med torv.

Ballantine’s whisky lagras sedan enbart på amerikanska bourbonfat som ger den slutliga fi nishen och den egna unika karaktären. Först då är Ballantine’s Master Blender Sandy Hyslop riktigt nöjd.

Ballantine’s 17 yo
Varu nr 10271
Pris 595 kr/70 cl
Inköpt volym 2000 fl askor
Ursprungsland Skottland.
Skotsk blended whisky.
Alkoholhalt 43%.
Doft Varm och söt doft.
Smak Krämig och lite lätt antydan av rök i denna klassiker som första gången togs fram för 75 år sedan.

Jim Murray
Jim är mannen bakom Jim Murray’s Whisky Bible och var den första journalisten som skrev om, recenserade och provade whisky på heltid. Jim brinner för spritens värld och kände tidigt att hanville ge whiskyn sina egna uttryck för smak och doft. Han såg tidigt intresset vakna för drycken och i en värld som då var utan internet, whiskyböcker och whiskyresor packade han sin väska och började jobba hårt.

Han provade råsprit, oändligt med fatprover, arbetade all ledig tid på destillerier och höll provningar över i stort sett hela världen. Jim Murray provar rått, naket, ärligt och allt man kan om whisky sätts på prov med hans egna sätt att guida. Med tillgång till hans säkra smakreferenser öppnar sig en ny whiskyvärld. Han vill att man ska lära sig höra whiskyn berätta sin egen historia. Att prova whisky med Jim är krävande och utmanande, hans smakpalett och erfarenhet är lång och gedigen.

Till whiskyintresserade Sverige har Jim rest under 15 års tid. Med sin berömda näsa provar han över tusen helt nya whiskysorter varje år och håller sig uppdaterad med de tusentals sorter som fi nns över hela världen. Han sysselsätter fyra personer på sitt kontor och har sålt närmare 600 000 böcker, Jim Murray’s Whisky Bible ligger etta på hit-listorna över sålda whiskyböcker. Ballantine’s 17 yo har i hans senaste Jim Murray’s Whisky Bibel

2011 fått hans absolut högsta ranking – 97,5 av 100 poäng! Ballantine’s 17 yo toppade alla de 4.500 whiskies som Jim Murray provat och poängbedömt under de senaste sex månaderna. Ballantine’s 17 yo stoltserar nu med titlarna:

”World Whisky of the Year”
”Scotch Whisky of the Year”
”Scotch Blend of the Year”

För mer information:
PR-Manager
Tel 08 744 73 70
Mobil 0733 16 82 90
E-post helene.thideman@pernod-ricard.com
Webb www.pernod-ricard-sweden.com, www.provaguiden.se

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).