Lås in din bilnyckel i kassaskåpet på Norrmalmstorg!

Lås in din bilnyckel i kassaskåpet på Norrmalmstorg!

Initiativ för att minska rattonykterheten i midsommar

I morse placerades ett kassaskåp mitt på Norrmalmstorg, där kan du låsa in din bilnyckel över midsommar. Bakom kassaskåpet på Norrmalmstorg står The Absolut Company och Pernod Ricard Sweden som vill markera att alkohol och bilkörning inte hör ihop.

Under midsommarhelgen ökar antalet trafikolyckor där alkohol är inblandad. Det är en helg då många tar bilen för att hälsa på vänner och familj på landet, samtidigt som det ofta firas med drycker som innehåller alkohol.

- Vi vill ändra på attityden till alkohol och bilkörning och vi tar midsommarhelgen som utgångspunkt för detta initiativ. Det började som ett internt projekt för att öka medvetenheten och kunskapen bland våra 550 medarbetare om att bilkörning och alkohol inte hör ihop. Sedan såg vi möjlighet att engagera våra vänner, samarbetspartners och även våra konsumenter i denna viktiga fråga, berättar Paula Eriksson, informationschef vid The Absolut Company.

På Facebook www.facebook.com/themidsummerchallenge kan alla stödja initiativet. När man stödjer initiativet kommer en fysisk bilnyckel att placeras i kassaskåpet på Norrmalmstorg. På plats på Norrmalmstorg kan man följa ett räkneverk som visar hur många som deltar i ”The Midsummer Challenge”. Kassaskåpet finns på Norrmalmstorg under midsommarveckan och under samma period finns möjlighet att delta i utmaningen.

The Absolut Company och Pernod Ricard genomförde i mitten av maj en utbildning av alla medarbetare. Utbildningens målsättning var att göra alla medarbetare till ambassadörer för budskapet ” kör inte bil när du har druckit, och åk inte med någon förare som har alkohol i kroppen”.

- Som en ledande producent och distributör av alkoholhaltiga produkter har vi ett speciellt ansvar för att öka kunskapen om att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Vi tar detta ansvar bland annat genom det interna initiativet ”The Midsummer Challenge, fortsätter Heléne Reuterwall Thideman, PR Manager på Pernod Ricard Sweden.

Det engagemang som människor visar i ”The Midsummer Challenge” kommer Pernod Ricard Sweden och The Absolut Company att ta vidare genom en donation till förebyggande arbete rörande trafik och alkohol; Don’t Drink and Drive.

För mer information, kontakta gärna:

Paula Eriksson, informationschef, The Absolut Company, 070 190 12 07,
paula.eriksson@pernod-ricard.com

Heléne Reuterwall Thideman, PR Manager, Pernod Ricard Sweden, 0733 16 82 90, helene.thideman@pernod-ricard.com

The Absolut Company
The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion och marknadsföring av ABSOLUT VODKA, MALIBU, KAHLÚA, Wyborowa, Luksusowa och Frïs. ABSOLUT VODKA är världens fjärde största internationella spritvarumärke. All ABSOLUT VODKA tillverkas i Åhus, Skåne. Malibu är världens största rom med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company är ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Verkställande direktör är Philippe Guettat.

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).