NYHET 1 oktober Castillo de Molina Reserva Sauvignon Blanc

NYHET 1 oktober Castillo de Molina Reserva Sauvignon Blanc

I Castillo de Molina vill man kombinera känslan av ett klassiskt chilenskt vin men med en europeisk karaktär och en hint av nya världen.

Viña San Pedro grundades år 1965 av bröderna Bonifiacio och José Gregorio Correa Albano. Bröderna planterade sticklingar av franska druvsorter och blev en av pionjärerna som Chile i dag har att tacka för att man är helt befriad från den fruktade vinlusen. Stockarna importerandes nämligen innan skadedjuret slagit till i Europa och med hjälp av hårda importlagar och gott om egna plantskolor är Chile i dag det enda vinlandet av betydelse som inte behöver ympa alla sina vinrankor på amerikansk rot.

Druvorna till Castillo de Molina Sauvignon Blanc kommer från det nya och mycket intressanta området Elqui Valley. Elqui Valley är det nordligaste vinområdet i Chile och har ett sk ”cool climate”, dvs ett klimat med relativt låga maxtemperaturer. Druvorna plockas tio dagar tidigare än vanligt vilket resulterar i ett fräscht, ungt vin med hög syra. I början plockades enbart druvorna från vingårdarna i Molina men år 2000 började den unga och innovativa Marco och hans team att utveckla och upptäcka nya områden. De ville producera viner med mer komplexitet och egen identitet som nu har blivit ett signum för alla viner i Reserva-serien.

Färg: Ljus gulgrön klar färg

Doft: generös, druvtypisk och aromatisk doft med inslag av svartvinbärsblad, fläder, sparris, nässlor, mineraler och lime.

Smak: Torrt, mycket frisk, aromatiskt vin med inslag av mineral, nässlor, sparris, svartvinbärsblad och fläder.

Varu nr: 6540
Pris: 89 kr

Viña San Pedro 360 grader hållbarhets program – 360 graders ansvarstagande!

Viña San Pedro bryr sig om och satsar helheten i vår omgivning;

-          samhället
-          miljön
-          arbetarna
-          kunder och konsumenter
-          med en attityd där de tar riktiga och väsentliga åtaganden för nutiden och framtidens välmående
-          att vara hållbar i allt de gör!

…i detta finner man arbete som;

-          minska vattenförbrukningen (25% minskning sedan 2006).
-          minskad flaskvikt med 14%.
-          organiskt odlade grönsaker på sina egendomar.
-          använder energin mer sparsamt i VSPs byggnader (7% minskning)
-          återplantering av skog med ursprungliga träd, Quillayes, in Molina och Curicó Valley.

www.vinasanpedro.cl

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).